HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Klaus Hinrich Stahmer

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1941 w Szczecinie, studiował w Dartington College of Arts (Anglia), hamburskiej Hochschule für Musik i na uniwersytetach
w Hamburgu i Kilonii. Od 1969 r. wykłada w Wyższej Szkole Muzycznej w Würzburgu, gdzie powołał do życia festiwal ?Tage der Neuen Musik”. W latach 1983–87 był prezesem niemieckiej sekcji mtmw; zorganizował Światowe Dni Muzyki w Kolonii, Bonn i Frankfurcie.
Na początku lat siedemdziesiątych rozpoczął eksperymenty z zastosowaniem multimediów w kompozycji i praktyce wykonawczej. Po latach pracy jako wykładowca w różnych ośrodkach na świecie (m.in. w Stanach Zjednoczonych i Rosji), w 1996 r. rozpoczął badania nad tradycją muzyczną Afryki. Jest laureatem licznych nagród kompozytorskich, m.in. I nagrody na konkursie w Tokio (1985).

Ważniejsze utwory: Threnos in memoriam Paul Hindemith na altówkę
i fortepian (1963), Sonatina na skrzypce i altówkę (1964), In principio na tenor, flet i organy (1968), Vier Transformationen na wiolonczelę, perkusję, syntezator, taśmę i rzutnik (1972), Tiere wie du und ich na chór
i instrumenty perkusyjne (1973), Quasi un requiem na głos i kwartet smyczkowy (1974), Check Points na perkusję i orkiestrę (1975), Mobile Aktionen na orkiestrę smyczkową (1975), I can fly dla dwóch perkusistów (1975), Tre paesaggi, kompozycja radiowa na głos, gitarę, perkusję i taśmę do tekstu Cesare Pavese (1976), Rotations na zespół kameralny (1963/77), Dedications, koncert na altówkę, harfę i orkiestrę smyczkową (1964/77), Marsiada na obój (1978), Die Landschaft in meiner Stimme na głos(-y) (1978), Parole ultime na perkusję i organy (1978), Vocal Landscape, kompozycja radiowa na głosy i dźwięki konkretne (1979), Paysages visionnaires, grafika muzyczna na dowolne instrumenty (1979), Flippermusic na instrument melodyczny i taśmę (1980), König Wiedehopf na flet piccolo (1981), Wintermärchen na 3 recytatorów, klarnety i kwartet smyczkowy (1981), Die Nashörner, muzyka baletowa na taśmę wg Eug?ne Ionesco (1983), Porcelain Music na 1–4 klarnety lub klarnet i taśmę, do rzeźb Edgara Augustina, Jana Koblasy i Klausa Kütemeiera (1983), Nocturne für Enzensberger na gitarę (1984), Singt, Vögel, scena wg Eurypidesa na sopran, tenor, recytatora i zespół instrumentalny (1985–86), Klang–Stein–Zeit, instalacja dźwiękowa (1987), Voices to B. na trzy głosy do słów Samuela Becketta (1988), Davids Lobgesang, 6 koncertów kościelnych na głosy i instrumenty do słów ze Starego i Nowego Testamentu, św. Franciszka z Asyżu
i Ernesto Cardenala (1982–89), Commentaires na perkusję (1989), Der Stoff aus dem die Stille ist na komputer (1990), Rajarosu na wiolonczelę (1991), Drei Bagatellen na zespół kameralny (1992), Musik für die weißen Nächte na gitarę i kwartet smyczkowy (1992), Dreamscape na flet, didjeridu i taśmę (1994), Sacred Site na fortepian (1996), may they come, may they disembark, may they stay and rest awhile in peace na wielką orkiestrę (1997), Herr der Winde na flet i taśmę (1997), Mazewot na skrzypce (1998; wersje na altówkę i na wiolonczelę – 2001), There is no Return na flet, perkusję i fortepian (1998), to lose is to have na akordeon i taśmę (1999), ...che questo ? stato... na wibrafon i taśmę (1999), Shiki (Jahreszei-ten) na obój (2001), Our Music is so Sweet na wiolonczelę (2002).

Herr de Winde to muzyka współczesna dla postępowych flecistów.
Koreańska legenda opowiada o wielkiej burzy, która przetoczyła się nad krainą, niszcząc bambusowy gaj. W pustych pniach grał wiatr. Król rozkazał zbudować z bambusowej gałęzi flet, a kiedy na nim zagrał, nawałnica natychmiast ucichła. Władca zachował sobie instrument o cudownej mocy. Dzięki niemu zawsze już miał władzę nad wiatrem.
Klaus Hinrich Stahner