HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

David Dramm

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1961 w Illinois, dorastał w San Diego (Kalifornia), gdzie rozpoczął studia kompozycji na Uniwersytecie Stanowym u Roberta Ericksona. Naukę kontynuował na Uniwersytecie Yale u Louisa Andriessena i Earle Browna.
Jego muzyka była wykonywana w wielu krajach europejskich, m.in.
w ramach festiwalu ?Freunde Guter Musik” w Berlinie, Holland Festival, Dni Nowej Muzyki w Tallinie, expo 2002 w Bienne oraz na festiwalu ?Czas Muzyki” w Finlandii. Ostatnio pisał m.in. na zamówienie Orkest de Volharding, Albany Symphony i Kwartetu Saksofonowego ?Aurelia”; stale współpracuje z flecistką Anne La Berge, reżyserem Davidem Lammersem i zespołem Steamboat Switzerland z Zurychu; cenione są także jego aranżacje muzyki pop i rockowej dla takich artystów, jak John Cale i jxl. Kompozycja Davida Dramma Baton Rouge Massacre miała ostatnio swe prawykonanie w londyńskiej Queen Elizabeth Hall, a w Rotterdamie i Amsterdamie wystawiono jego najnowszą operę kameralną The Double-backed Monster z librettem Hafida Bouazzy. Podczas transmitowanego przez radio i telewizję koncertu noworocznego w Concertgebouw w Amsterdamie
w tym roku artysta zaprezentował swój nowy muzyczny projekt, nad którym pracował wspólnie z muzykami z Bułgarii i Rumunii oraz członkami Netherlands Wind Ensemble.

Ważniejsze utwory: by na dwa flety amplifikowane (1986), c/ch na perkusję (1987), There are two forms of aging na fortepian (1988), I Call You On The Saprophone na głos solo (1988), Art Songs na głos, sześć gitar elektrycznych, gitarę basową i perkusję (1991–92), Sleep na głos
i zespół kameralny (1991), Come True na kwartet saksofonowy (1992), Master Bop Blaster na rapera i kwartet saksofonowy (1992), Into My Heart na głos, flet amplifikowany i dwa syntezatory monofoniczne (1993), The Stroke That Kills na trio gitarowe (1993), The Pretty Vacant Variations na dwa głosy i zespół instrumentalny (1994), Beebe Lake Ice Cut na pozytywkę (1993), Generator na skrzypce hardanger (1996), Music for ?Feniks” na głosy solowe i zespół kameralny (1996), Big Sleep na głos, stepującego tancerza i orkiestrę smyczkową (1996), Mind River na głos i zespół kameralny (1995–97), High Octane na głos i duży zespół instrumentów amplifikowanych (1997), Photekemical dla ośmiu perkusistów (1998), Silver Slipper Waltz II na głos, gitarę elektryczną, kontrabas, perkusję i live electronics (1998), Encoding Brian na zespół instrumentalny i live electronics (1998), The Hammerhead Arias na głos, flet amplifikowany, gitarę elektryczną, kwartet saksofonowy i taśmę (1999), Medusa Runs the Voodoo Down na dwa fortepiany i live electronics (2000), Orange Slice na zespół instrumentów amplifikowanych i live electronics (2000), Mudskipper na skrzypce amplifikowane i gitarę elektryczną (2001), ?Love to Love You Baby” Variations na kwartet amplifikowanych fletów prostych (2001), Helen Barbara na amplifikowany zespół instrumentalny (2001), Symphony 01 na wielką orkiestrę (2001), Baton Rouge Massacre na sopran, skrzypce, flet prosty i perkusję (2002), Month of Ghosts na głos amplifikowany, odbiornik radiowy i taśmę (2003), Het Monster met de Twee Ruggen (The Double-Backed Monster), opera kameralna (2003).

Zero Roll rozpoczyna się krótkim ?koncertem” gitary elektrycznej, granym mniej więcej w stylu Duane Eddy (Peter Gunn). W partii zespołu przeważają głównie akordy nabrzmiewające i wyciszane na tle ekstremalnie zwolnionej pojedynczej frazy bluesowej. Efekt przypomina brzmienie japońskiego sho lub harmonijki ustnej.
W części drugiej zespół odpowiada serią zawiłych kanonów. Pod koniec gitara rozpoczyna nową wariację na temat swej melodii, ale zespół przerywa jej i nie pozwala kontynuować. W tym punkcie utwór nagle zamiera i przez ponad sześć minut, wypełnionych głównie dysonansową akordyką i pulsacją elektroniczną, stopniowo znajduje drogę powrotu do kanonów.
W części czwartej gitara podejmuje swą kwestię w miejscu, w którym jej przerwano. Końcówka każdej frazy odbija się echem w partiach pozostałych instrumentów, które w ten sposób chcą stworzyć ?akompaniament”.
Zero Roll kończy się rodzajem ?kody” na gitarę, syntezator Hammond B-3 i taśmę. Można ją wykonać na końcu lub w jakimkolwiek innym miejscu przed końcem utworu.
O czym jest Zero Roll? O zakrętach, łukach i szybkości. Kiedy samochód wchodzi w zakręt, to im szybciej jedzie, tym większe jest prawdopodobieństwo wywrotki i koziołkowania (ang. ?roll”). W niektórych wozach sportowych projektanci systemu hydraulicznego starają się osiągnąć tzw. ?zero roll”, tj. zabezpieczyć pionową pozycję wszystkich czterech kół podczas wywrotki, tak aby samochód się nie potoczył. Takim samochodem jest CitroĎn cx. Można go często ujrzeć, jak pędzi po równinach Holandii, a za kółkiem kierownicy dostrzec dyrygenta i flecistę zespołu de Ereprijs, Wima Boermana.
Patrząc na ten samochód, myślałem o gitarzyście Duane Eddy i jego stylu ?zaginania” dźwięku, a także o wyglądzie gitary elektrycznej. Jej design ma wiele wspólnego ze stylem samochodów sportowych.

Utwór Zero Roll został zamówiony przez De Ereprijs dla festiwalu ?Warszawska Jesień” 2003 oraz choreografki Eweliny Sojeckiej. Dedykowałem go Wimowi Boermanowi i gitarzyście Paulowi Vosowi. Specjalne podziękowania należą się Tadeuszowi Wieleckiemu za wsparcie tego projektu.
Czas trwania utworu: 24’
David Dramm