ur. 1937 w Łomży; w latach 1954–57
studiował prawo na umcs
w Lublinie. Od 1958 r. studiował kompozycję w Państwowej Wyższej
Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego,
a po jego śmierci – u Bolesława Szabelskiego w pwsm
w Katowicach. W latach 1966–67 doskonalił swe umiejętności
u Nadii Boulanger w Paryżu, a w 1972 r. – w Hochschule für
Musik w Grazu. W 1986 r. był stypendystą daad.
Jest laureatem licznych nagród na konkursach kompozytorskich;
w 1981 r. został wyróżniony, a w 1995 r. nagrodzony na Międzynarodowej
Trybunie Kompozytorów unesco w Paryżu. Jego utwory były
wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych,
Australii i Ameryce Południowej. Mieszka w Wiedniu, jest profesorem
kompozycji w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Ważniejsze utwory: Danton, opera wg G. Büchnera
(1968–69), Parades 1970 na orkiestrę (1970), Ein Zimmer na
zespół kameralny, wg F. Kafki (1972), Koncert na perkusję i
orkiestrę (1975), Koncert skrzypcowy (1976), Kwartet smyczkowy
?Alpejski” (1976), Dolina bielejących kości na zespół
kameralny (1977), Klatka dla motyli na kwintet dęty (1978), Nokturn
w błękicie na skrzypce i orkiestrę kameralną (1978), W małym
dworku, opera wg S. I. Witkiewicza (1979), Jeszcze noc, jeszcze dźwięk
na mezzosopran i orkiestrę (1980), II Kwartet smyczkowy
?Wiosenny” (1980), Ptak ze snów na akordeon i perkusję
(1980), Ikar na klarnet basowy lub saksofon altowy i marimbę lub
wibrafon (1981), Dolina zapomnianej pamięci na fortepian
improwizowany i zespół kameralny (1981), Epitaphium na dwoje
skrzypiec (1982), Sonnenlieder na mezzosopran, baryton, bas, chór i
zespół kameralny (1983), Zatopiony płomień na skrzypce,
wiolonczelę i akordeon (1985), III Kwartet smyczkowy ?Martwa natura
z krzykiem” (1985–86), Labirynt na wiolonczelę
i akordeon (1987), Po drugiej stronie lustra na klarnet i kwartet
smyczkowy (1988), Ziemia niczyja, oratorium (1989), Cha-ord na
orkiestrę (1990), Requiem na orkiestrę (1991–92), Koncert na
trąbkę i orkiestrę (1992), Trigonalia na gitarę, akordeon,
perkusję i orkiestrę kameralną (1994), Concertino na fortepian i
orkiestrę kameralną (1995), Zagubione-odnalezione na skrzypce solo
(1996), W poszukiwaniu zagubionego dźwięku na flet solo (1996),
Tango na zespół kameralny (1997), IV Kwartet smyczkowy ?Płonący
czas” (1998), V Kwartet smyczkowy ?Czas, który minął”
(2001).
Po drugiej stronie lustra napisałem dla znanego klarnecisty
niemieckiego Eduarda Brunnera i Kwartetu Wilanów. Do wykonania
jednak nie doszło, tak więc tegoroczna prezentacja utworu będzie
jego premierą. W utworze dokonałem dwóch zmian: dopisałem
kilkutaktowy wstęp i również kilkutaktowe zakończenie.
Zbigniew Bargielski
|