HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Wolfgang Rihm

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1952 w Karlsruhe, studiował teorię i kompozycję u Eugena Wernera Veltego w tamtejszej Hochschule für Musik. Od 1970 r. uczestniczył w Kursach Darmstadzkich. Ponadto studiował kompozycję u Karlheinza Stockhausena (1972/73) i Klausa Hubera (1973–74) oraz muzykologię u Hansa Heinricha Eggebrechta. W latach 1973–78 uczył teorii i kompozycji w Hochschule für Musik w Karlsruhe; w 1985 r. objął katedrę kompozycji tej uczelni po E. W. Veltem. Od 1978 r. wykłada na Kursach Darmstadzkich. Jest laureatem wielu nagród artystycznych, m. in. Berliner Kunstpreis, Reinhold-Schneider-Preis, Kranichsteiner Musikpreis, Rolf Liebermann-Preis, Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre de Monaco, Jacob Burck-hardt-Preis Fundacji Goethego, Nagrody Bachowskiej Miasta Hamburga i Beethovenowskiej Miasta Bonn. W 2001 r. Minister Spraw Zagranicznych Francji przyznał Wolfgangowi Rihmowi tytuł Officier dans l’Ordre des Arts et des Lettres, a Royal Philharmonic Society – swoją nagrodę za utwór Jagden und Formen. W 2003 r. kompozytor otrzymał Nagrodę Fundacji Ernsta von Siemensa. Jest także doktorem honoris causa berlińskiego Freie Universität, konsultantem artystycznym Deutsche Oper i członkiem zarządów Niemieckiej Rady Muzycznej i Stowarzyszenia gema.
W sezonie 2001–2002, z okazji 50. rocznicy urodzin artysty, liczne europejskie festiwale i towarzystwa koncertowe poświęciły serie koncertów twórczości Wolfganga Rihma, przygotowując wiele prawykonań jego utworów.

Ważniejsze utwory: 3 symfonie (1969, 1975, 1976–77), I Kwartet smyczkowy (1970), Tristesse d’une étoile, kwartet smyczkowy (1971), Paraphrase na wiolonczelę, perkusję i fortepian (1972), Magma na wielką orkiestrę (1973), Dis-Kontur na wielką orkiestrę (1974), Sub-Kontur na orkiestrę (1974–75), Faust und Yorick, opera kameralna do libretta wg J. Tardieu (1976), Im Innersten. III Kwartet smyczkowy (1976), Jakob Lenz, opera kameralna do libretta wg G. Büchnera (1977–78), La musique creuse le ciel na dwa fortepiany i orkiestrę (1977–78), Abgesangsszenen I–V na mezzosopran, baryton i orkiestrę (1979–81), IV Kwartet smyczkowy (1979/81), Tutuguri, poemat taneczny wg Artauda (1981/82), Monodram na wiolonczelę i orkiestrę (1982–83), Dies na solistów, chór i orkiestrę (1984), Aufzeichnung: Dämmerung und Umriß na wielką orkiestrę (1985), Die Hamletmaschine, opera wg Heinera Müllera (1983–86), Klangbeschreibung I–III (1982–87), Chiffre I–VIII na zespół kameralny (1982–87), Oedipus, opera wg Sofoklesa w przekł. Hölderlina (1986–87), Unbenannt I–III na orkiestrę (1986–88), Die Eroberung von Mexico, opera wg Artauda (1987–91), La Lugubre gondola / Das Eismeer na dwie grupy orkiestrowe i fortepian (1991), Gesungene Zeit, muzyka na skrzypce i orkiestrę (1991), Quartettsatz. Kwartet smyczkowy nr 9 (1993), Musik in memoriam Luigi Nono, 5 esejów na orkiestrę (1990–92/94), Séraphin, teatr muzyczny (1994), in-schrift na orkiestrę (1995), Pol-Kolchis-Nucleus na zespół kameralny (1991–96), Maximum est unum na głosy solowe, chór, organy i orkiestrę, do tekstów Mistrza Eckhardta i Nicolausa Cusanusa (1996), X Kwartet smyczkowy (1997), Styx und Lethe na wiolonczelę i orkiestrę (1997–98), Sotto voce (Notturno) na fortepian i orkiestrę (1999), Spiegel und Fluss na orkiestrę (1999), Vers une symphonie fleuve I–V na orkiestrę (1992–2000), Deus Passus na głosy solowe, chór i orkiestrę (1999–2000), Concerto (Dithyrambe) na kwartet smyczkowy i orkiestrę (2000), Vier Male na klarnet (2000), Rilke: Vier Gedichte na tenor
i fortepian (2000), Auf einem anderen Blatt na fortepian (2000), Jagden und Formen na orkiestrę (1995–2001), Die Stücke des Sängers na harfę
i orkiestrę (2000–01), Lavant-Gesänge na alt i fortepian (2000–01), Bonus na zespół kameralny (2001), Astralis (Über die Linie III) na chór, wiolonczelę i kotły (2001), Sechs Gedichte von Friedrich Nietzsche na baryton i fortepian (2001), Aria/Ariadne na sopran i zespół instrumentalny (2001), Das Lesen der Schrift na orkiestrę (2001–02), Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2003).

Trio na skrzypce, klarnet i fortepian zostało skomponowane wiosną 2003 r. Utwór ten jest próbą zharmonizowania brzmienia trzech instrumentów o tak różnych barwach. Ciągłość partii instrumentalnych zapewnia gęstą fakturę tria i stanowi jego cechę charakterystyczną.
W zakresie materiału muzycznego trio jest oparte na dualizmie harmonicznym, co ma znaczący wpływ na kształt tej jednoczęściowej kompozycji.
Utwór został zamówiony przez Verdehr Trio i jest dedykowany temu zespołowi.
Wolfgang Rihm