Luigi Nono |
|
ur. 1924 w Wenecji, zm. w 1990 w Wenecji. Obok K.
Stockhausena, P. Bouleza i I. Xenakisa najwybitniejszy twórca powojennej
awangardy. Kompozycję studiował u G. F. Malipiera, B. Maderny i H.
Scherchena, ukończył też studia prawnicze na Uniwersytecie w Padwie. Międzynarodowe
uznanie i karierę przyniosły mu utwory prezentowane w Darmstadcie; najważniejsze
było wykonanie w 1956 r. Il canto sospeso na głosy solowe, chór i
orkiestrę (na ?Warszawskiej Jesieni” kompozycja wykonana była w
1961 r.). Od 1953 członek Włoskiej Partii Komunistycznej; lewicowe poglądy
polityczne znalazły odbicie w wielu jego utworach. Był członkiem
Akademie der Künste w Berlinie. Od 1960 intensywnie zajmował się muzyką
elektroakustyczną (nazywaną początkowo elektroniczną) w założonym
przez L. Berio i B. Madernę Studio di Fonologia Musicale della rai w
Mediolanie. W pierwszej połowie lat 80. był dyrektorem artystycznym
Studia Eksperymentalnego Heinricha Strobla we Fryburgu Bryzgowijskim. Ważniejsze utwory: Variazioni canoniche sulla serie
dell’op. 41 di Arnold Schoenberg na orkiestrę (1950), Polifonica
– Monodica – Ritmica na zespół kameralny (1951),
Composizione per orchestra (1951), Epitaffio per Federico García Lorca
– trzy studia: Espańa en el corazón na sopran i baryton solo, chór
mieszany i instrumenty, Y su sangre ya viene cantando na flet i orkiestrę,
Memento. Romance de la guardia civil espagnola na recytatora, chór
recytatorów, chór mieszany i orkiestrę (1952–53), Due espressioni
per orchestra (1953), Czerwony płaszcz – muzyka do baletu (1953),
La victoire de Guernica na chór mieszany i orkiestrę (1954), Liebes-lied
na chór mieszany, harfę i zespół instrumentów (1954), Canti per 13 na
orkiestrę kameralną (1955), Incontri na 24 instrumenty (1955), Il canto
sospeso na głosy solowe, chór i orkiestrę (1955/56), Varianti na
skrzypce solo, arche e legni (1957), La terra e la compagna na sopran i
tenor solo, chór mieszany i orkiestrę (1975), Cori di Didone na chór
mieszany i perkusję (1958), Composizione per orchestra n.2: Diario
polacco ’58 (1958–59), Sará dolce tacere na 8 głosów
solowych (1960), Ha venido, Canciones para Silvia na sopran solo i chór
(1960), Omaggio ą Emilio Vedova na taśmę (1960), Intolleranza 1960
– akcja sceniczna na głosy solowe, chór i orkiestrę (1960/61),
Suite da camera da ?Intoleranza 1960” na sopran solo, chór i
orkiestrę (1969), Canti di vita e d’amore: Sul Ponte di Hiroshima
na sopran, tenor i orkiestrę (1962), Canciones a Guiomar na sopran solo,
chór żeński i instrumenty (1962/63), La fabbrica illuminata na
mezzosopran i taśmę (1964), Musik zu ?Die Ermittlung” von Peter
Weiss na taśmę (1965), Ricorda cosď ti hanno fatto in Auschwitz na taśmę
(1966), A floresta é jovem e cheja di vida na trzy głosy, sopran,
klarnet, płyty miedziane i taśmę (1966), Per Bastiana –
Tai-Yang-Cheng na orkiestrę i taśmę (1967), Contrappunto dialettico
alla mente na taśmę (1968), Musica-Manifesto n.1: Un volto del mare
– Non consumiamo Marx na głosy i taśmę (1968/69), Musica per Manzú
– muzyka do filmu Pace e guerra na taśmę (1969), Y entonces
comprendió na sześć głosów kobiecych, chór mieszany, taśmę i live
electronics (1969/70), Voci destroying muros na sopran solo, chór żeński
i orkiestrę (1970), Ein Gespenst geht um die Welt na sopran, chór
mieszany i orkiestrę (1971), Como una ola de fuerza y luz na orkiestrę i
taśmę (1971/72), Siamo la gioventú del Vietnam na jednogłosowy chór
(1973), Al gran sole carico d’amore – opera (1972/74), Für
Paul Dessau na Omaggio ą Emilio Vedova jest pierwszym utworem
elektronicznym Nona, zrealizowanym, podobnie jak wiele następnych, w
Studio di Fonologia w Mediolanie. Wenecki malarz Emilio Vedova (ur. 1919),
przyjaciel Nona, był kompozytorowi bliski nie tylko z powodu poglądów
politycznych (działał aktywnie w ruchu antyfaszystowskim), ale także
poprzez temperament artystyczny, wyrażający się w ekstatycznym
przepychu kolorów jego abstrakcyjnych płócien. W La fabbrica illuminata występują trzy typy dźwięków: 1 2 3 (Cesare Pavese, fragment z Due poesie a T.)
|