HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Jean-Paul Dessy

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1963 w Huy (Belgia). W zakresie muzyki kształcił się w konserwatoriach w Li?ge i Brukseli, ukończył też filologię romańską na Uniwersytecie w Li?ge i Louvain-la-Neuve. Jako wiolonczelista w latach 1986–92 był członkiem grupy ?Maximalist!”. W 1988 r. założył kwartet Quadro, który w latach 1988–94 dał ponad trzydzieści światowych premier nowych utworów. Sam Dessy dokonał kilkunastu prawykonań kompozycji jemu dedykowanych, m.in. D. Bossa, V. Kissina,
M. Fourgona, W. Husa, Cl. Ledouxa, J.-M. Rensa, F. Rzewskiego,
a także inicjował wprowadzenie na estrady belgijskie utworów Messiaena, Horatia Radulescu, Scelsiego, Sznittkego i Erica Tanguy.
Komponuje muzykę dla teatru. W 1997 r. otrzymał Prix Gilson de la Communauté des Radios Publiques de Langue Franćaise w Montrealu, a w 1999 r. – nagrodę Związku Kompozytorów Belgijskich.
Jako dyrygent nagrał wszystkie dzieła na orkiestrę smyczkową Scelsiego. Nagrania te bardzo wysoko ocenione zostały przez recenzentów ?Le Monde de la Musique”. Zarejestrował też na płytach utwory Witolda Lutosławskiego oraz wielu innych współczesnych twórców. Od 1996 r. prowadzi Ensemble Musiques Nouvelles.
W 1999 r. we współpracy z ?Art Zoyd” założył centrum kreacji i produkcji muzycznej, finansowane częściowo ze środków programu interreg Unii Europejskiej.
Ważniejsze utwory ostatnich lat: Les liens du silence na altówkę, wiolonczelę, kontrabas i gitarę (1999), Subsonic na dwie wiolonczele (1999), Orée-Oraison-Hors-Raison na kwartet smyczkowy (2000), The Present’s présents na 9 smyczków i wiolonczelę solo (2002).

Fable Ineffable
Zgodnie z homerycką tradycją, syreny, morskie bóstwa uwodziły marynarzy swym niebiańskim śpiewem, wciągając ich następnie
w wodne odmęty.
Kiedy słuchamy śpiewu wielorybów albo chóru delfinów, trudno powstrzymać się od wrażenia, że właśnie tak musiały brzmieć owe czarowne głosy, które prowokowały starożytnych do fantazjowania na temat syren. Także wilki, ich wycie pobudza naszą dźwiękową wyobraźnię. To dowód na to, że kiedyś sami tak ?śpiewaliśmy”.
W Fable Ineffable wilki, delfiny i wieloryby pełnią rolę solistów, towarzyszących orkiestrze złożonej z ludzi, wyposażonej w struny
i smyczki. To rodzaj hołdu złożonego zwierzętom, naszym bliskim kuzynom: choć my doprowadziliśmy je do stanu zagrożenia wyginięciem, one oferują nam muzykę bliską naszym najintymniejszym odczuciom.