HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

David Shea

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. w Massachusetts. Studiował muzykologię i kompozycję najpierw w Indianapolis School of Performing Arts (1982–84), następnie
w Oberlin Conservatory (1984–85). W 1985 r. zamieszkał w Nowym Jorku, gdzie działa jako wykonawca i kompozytor. Występuje jako solista
i w zespołach; uprawia free improvisation i muzykę elektroakustyczną.
Stał się znany dzięki współpracy w latach 1986–96 z zespołem Johna Zorna. Ma obfity dorobek muzyki dla teatru tańca, w szczególności pisanej dla Karole Armitage.
Od 1990 r. komponuje głównie utwory na różne składy zespołowe, porzucając muzykę elektroniczną na rzecz samplerów, które włącza do kompozycji czysto instrumentalnych.

Ważniejsze utwory ostatnich lat: Prisoner na sampler, perkusję, gitarę, fortepian, gitarę basową, bębny i harmonijkę (1994), Satyricon na sampler, smyczki, głos, bębny, fortepian, gongi, keyboard, harfę elektryczną i syntezator (1997), Symfonia kameralna nr 1 na zespół (2000).

Część druga Symfonii kameralnej nr 2 polega na kombinacji tradycji muzyki akustycznej z elektroakustyczną. Chodzi o naśladowanie funkcjonowania zespołu jako struktury ludzkiej, ale według metody stosowanej w elektronicznej syntezie dźwięku.
Grupy motywów lub ich ?wiązki” najpierw zostały zapisane, potem wykonane, nagrane i wreszcie zsyntezowane na keyboardzie. Wszystkie brzmienia nagrane są pochodzenia akustycznego,
a instrumenty zostały użyte bez sekwencera i nie były poddawane żadnym manipulacjom komputerowym. W dalszym ciągu tej części dyrygent gra z zespołem tak, jak gdyby grał na syntezatorze: na jego znak pewna grupa muzyków w różnym czasie wykonuje zapisane motywy. Partia każdego wykonawcy staje się dzięki temu unikalną kombinacją materiału.
Celem tych wszystkich zabiegów jest wchłonięcie muzyki elektronicznej jako sfery kultury do tradycji muzyki akustycznej; przyswojenie metod tworzenia techno – wraz z całą jej energią i z kulturą didżejów – a zarazem zachowanie niezależności obu tych sfer. Podtrzymana jest specyfika zarówno wykonawstwa muzyki akustycznej, jak i nowych technik grania na syntezatorach; bez kompromisu i bez prób fuzji.