HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Kasper T. Toeplitz

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1960, jest nie tylko kompozytorem, gra również na gitarze basowej i kontrabasie. Tworzy muzykę złożoną z długich fal brzmieniowych, zderzanych ze sobą; kompozytor bawi się ich czasem trwania, brzmieniowym ?przelewaniem się”, długimi chwilami ciszy.
W muzyce Toeplitza najważniejsze są nie nuty i ich wysokość czy czas trwania, ale oscylacje i wibracje czasu. Katalog utworów kompozytora obejmuje dzieła kameralne i orkiestrowe, pisane dla grup tańca współczesnego, jak i zespołów złożonych z gitar elektrycznych
i basowych, oraz muzykę czysto elektroniczną, tworzoną przy użyciu komputerów i generatorów fal brzmieniowych.
Toeplitz jest laureatem wielu nagród, m.in. I nagrody na konkursie ?Opéra Autrement” w Acanthes za operę J’irai vers le nord, j’irai dans la nuit polaire (1989) oraz I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozycji na Orkiestrę w Besanćon za utwór Lhow (1990). Zdobył szereg
stypendiów twórczych i zamówień kompozytorskich, m.in. rządu francuskiego i instytucji takich jak gmem, ircam, Opera w Montpellier; otrzymał również grant Villa Kujoyama w Japonii (1997). Ma na swoim koncie kilka cds, współpracuje ze znanymi zespołami i kompozytorami, jak L’orchestre Philharmonique de Radio-France, Ensemble tm+, Ensemble fa, Art Zoyd, Victor Nubla, Phil Niblock, György Kurtág, Zbigniew Karkowski i wielu innych.

Ważniejsze utwory ostatnich lat: Lhow na orkiestrę (1990), Memory-Cendres na głos żeński, klarnet basowy, perkusję i kontrabas (1991), Stances d’orchestre na orkiestrę (1996), Ruine na sopran i orkiestrę (1998), hron na orkiestrę (2000), L’Ecarlate na gitarę basową, perkusję i komputer (2001), Appars na małą orkiestrę i sampler (2002), Battling Siki, opera (2003).

msg#9 to ekstrakt materiału opery Battling Siki, którą napisałem
w lutym 2003 r. dla opery w Bonn. Można go nazwać kolażem najlepszych momentów tej partytury lub suitą orkiestrową. W każdym razie, choć punktem wyjścia był gotowy już materiał, został on przetworzony w strukturę autonomiczną. Forma jest efektem ponownego przemyślenia zasad wykorzystanych przeze mnie w operze:
konstrukcji złożonej z niezależnych warstw, quasi-tektonicznych, ciągłości przechodzenia od partii wykonywanych na instrumentach akustycznych do elektroniki, od dźwięku ?czystego” do hałasu, dążności do przemiany zespołu instrumentalnego w byt sam w sobie, którego natura pozostaje nieokreślona.
Strumień brzmienia.
Kasper T. Toeplitz