|
ur. 1965 w Mariborze, kompozytor, klawesynista i saksofonista. Ukończył
średnią szkołę muzyczną w klasach fortepianu i saksofonu. Następnie
studiował na wydziałach muzyki klasycznej i jazzu Akademii Muzycznej w
Grazu, a także grę na klawesynie i muzykę barokową w Królewskim
Konserwatorium w Hadze.
Mieszka w Lublanie. Jest solistą saksofonistą i dyrygentem big-bandu Słoweńskiego
Radia i tv; z orkiestrą tą współpracuje również jako kompozytor.
Był współzałożycielem zespołów offowych Quatebriga i (nadal działającego)
Štefbet Rifi. Zajmuje się również wykonawstwem muzyki barokowej.
Ostatnio większość czasu poświęca jednak komponowaniu. Mówi o sobie:
?Piszę muzykę, ponieważ jest ona językiem uniwersalnym, który łączy
różne kultury, ponieważ zabiera mnie i prowadzi do miejsc, w których
nie ma ani światła, ani ciemności, ani dźwięków, ani ciszy. Przez ciągłe
poszukiwanie muzyki czystej próbuję dać obraz tego czasu i miejsca, tu
i teraz”.
Ważniejsze utwory (od 1995): Suita na kwartet saksofonowy (1995),
Mirna Bosna na klarnet basowy, elektryczne instrumenty klawiszowe,
kontrabas elektryczny i perkusję (1995), Insolenca na big band (1996),
The Soil Tube na big band (1996), Largo – Refleksija na elektryczne
instrumenty klawiszowe, saksofon sopranowy i perkusję (1996), Tempi
Diversi – Suita na elektryczne instrumenty klawiszowe, klarnet
basowy, saksofon sopranowy, dwa flety proste i perkusję (1996), Vivace
–
Z njimi na elektryczne instrumenty klawiszowe, gitarę akustyczną
i perkusję (1996), Ground – Ritual na perkusję afrykańską, flet
prosty tenorowy i elektryczne instrumenty klawiszowe(1996), Andante con
Moto – Znana pesem na elektryczne instrumenty klawiszowe, saksofony
i perksuję (1996), Suita na flet, altówkę, wiolonczelę i klawesyn
(1996), Holandspoor na big band, saksofon altowy, trąbkę i gitarę
elektryczną (1998), Northern Impressions na big band, saksofon altowy,
saksofon tenorowy i gitarę elektryczną (1998), Concrete Knots na big
band, saksofon altowy i gitarę elektryczną (1998), Izhodi na gitarę
(1998), Aufbiks na saksofon altowy, skrzypce, akordeon i kontrabas (1998),
Živel je mož od foha na saksofon altowy, skrzypce, akordeon i kontrabas
(1998), Štefbet trilogija (Marš, Dvojka, Trojka) na saksofon altowy
(klarnet basowy), skrzypce, akordeon i kontrabas (1998), Jelen na begu na
skrzypce i fortepian (1999), Miniatura na trzy saksofony altowe (1999),
I Koncert na kwartet saksofonowy lub I Kwartet saksofonowy (1999),
Invencija na gitarę (1999), Zob za zob na saksofon altowy, skrzypce i
kontrabas (1999), Hunski hrbti 1 na big band, puzon i saksofon altowy
(1999), Hunski hrbti 2 na big band i fortepian (1999), Hunski hrbti 3 na
big band, puzon, gitarę elektryczną i saksofon tenorowy (1999), Cam Agas
Gust Cister Azip Com na orkiestrę symfoniczną i narratora (1999),
Fantasy in Slightly American Style na dwa fortepiany (2000), Comme il faut
na saksofon altowy, gitarę elektryczną i big band (2000), II Sonata na
saksofon altowy i fortepian (2000), Deseta hči, oratorium sceniczne na chór
mieszany i sześciu perkusistów (2001), Driving Lesson No. 12 na zespół
perkusyjny (2001), II Sonata na harfę i fortepian (2001), Koncert na
fortepian i orkiestrę jazzową (2001), Five Short Pieces For Piano
Quartet (2001), Five Short Pieces For Piano Trio (2001), Music For String
Trio (2001), Transverse Concerto (2001), Koncert potrójny na fortepian,
orkiestrę i big band z solistami (2002), Stories About Jazz na kwintet dęty
blaszany
i kwartet saksofonowy (2002), Poglejte, čudo se godi, Sveta noč, le ena
zvezda gori, Zvezde gorijo, Zveličar nam je rojen zdaj – dawne słoweńskie
kolędy w oprac. na orkiestrę (2002), Vražje dekle, musical na głosy
solowe, chór i orkiestrę (2002), Music For Guitar Quartet (2002).
Obscure Songs
Z ciemnych zakamarków umysłu wychodzą mroczne myśli. Z mrocznych myśli
rodza się mroczne dźwięki. Kto je usłyszy przypadkiem, nie powinien mówić
o tym nikomu – inaczej dźwięki wymkną się
i znowu przepadną w ciemności.
Milko Lazar
|