HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Johannes Maria Staud

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. w 1974 w Innsbrucku, ukończył kompozycję w wiedeńskiej Musikhochschule, gdzie jego wykładowcami byli Michael Jarrell (kompozycja), Iván Eröd (harmonia i kontrapunkt) i Dieter Kaufmann (muzyka elektroakustyczna); był jednym ze współzałożycieli grupy kompozytorskiej ?Gegenklang”. Na Uniwersytecie Wiedeńskim studiował filozofię i muzykologię. Naukę kompozycji kontynuował
w berlińskiej Hanns Eisler Hochschule für Musik u Hanspetera Kyburza, uczestniczył też w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Briana Ferneyhougha.
W 2000 r. otrzymał I nagrodę Konkursu Kompozytorskiego im. Hannsa Eislera w Berlinie (za utwór Vielleicht zunächst wirklich nur), jest też laureatem austriackiej państwowej specjalnej nagrody muzycznej (2001) i nagrody kompozytorskiej Festiwalu Wielkanocnego w Salzburgu (2002). Jego muzyka grana była na festiwalach nowej muzyki: Wien Modern, Salzburger Festspiele, ?Présences” w Paryżu, wdr-Musiktriennale w Kolonii, Wittener Tage für Neue Kammermusik, ?Documenta” w Kassel, Biennale w Zagrzebiu, na Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt, a także w berlińskim Konzerthaus, frankfurckiej Alte Oper, w Bazylei, Grazu i Tallinie. Mają ją w repertuarze tak renomowane zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna Radia Wiedeńskiego, Ensemble Modern Frankfurt, Klangforum Wien, Ensemble InterContemporain i Chór wdr w Kolonii.
Ostatnio J. M. Staud pracuje m.in. nad operą kameralną do libretta Dursa Grünbeina (premiera w maju 2004 na Biennale w Monachium) oraz kompozycją orkiestrową zamówioną przez Filharmonię Berlińską (prawykonanie w 2005 r. pod batutą Sir Simona Rattle’a).

Ważniejsze utwory: Bewegungen na fortepian (1996), Die Ebene na recytatora i zespół instrumentalny, do tekstu Hansa Arpa (1997), Dichotomie na kwartet smyczkowy (1997–98 ), Black Moon na klarnet basowy (1998), Vielleicht zunächst wirklich nur na sopran i sześć instrumentów, do tekstów Maxa Bense (1999), der kleinste abstand zwischen zwei gegenständen na chór a cappella, do tekstów Heinza Gappmayra (1999), ... gleichsam als ob... na orkiestrę (1999–2000), Incipit na puzon
i pięć instrumentów (2000), A Map Is Not The Territory na zespół instrumentalny (2001), Esquisse retouchée (Incipit II) na puzon i bęben (2001–02), Polygon, muzyka na fortepian i orkiestrę (2002), Configurations/Reflet dla 8 instrumentalistów (2002).

Configurations/Reflet składa się z kilku wyraźnie oddzielonych części
o różnej długości. Dwie grupy instrumentów – trzy dęte drewniane
i róg z jednej strony, a cztery smyczkowe z drugiej – rozmieszczone są w układzie promienistym wokół (niewidzialnej) osi. Wspierają je dwa hi-hats i dwa wielkie bębny, obsługiwane przez czterech muzyków wyłącznie za pomocą pedału. Zderzenie prawie niemodyfikowalnej brzmieniowo warstwy low-tech z warstwą instrumentów dętych
i smyczków – o dużym potencjale możliwości odmiany barw – stanowiło dla mnie nader interesujące wyzwanie.
Wykluczyłem przy tym wszelkie próby ?budowania pomostów” między kontrastującymi rodzajami brzmienia. Nie użyłem zatem instrumentów perkusyjnych sztabkowych, żadnego zapewniającego głębię tam-tamu ani też rozjaśniającego brzmienie trójkąta; nie sięgałem po takie środki, jak tremolo talerzy. Kształt całemu wydarzeniu muzycznemu nadają tylko i wyłącznie dwa ?gołe” źródła brzmienia, modyfikowane jedynie poprzez dynamikę. Nie znaczy to jednak, że nie wyzwalają one reakcji łańcuchowych.

Prawykonanie utworu odbyło się 22 października 2002 r. w Berlinie. Grał Zespół Scharoun pod dyrekcją Henrika Schaefera.
Johannes Maria Staud