HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Uroš Rojko

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1954 w Lublanie, studiował w klasie klarnetu tamtejszej Akademii Muzycznej (1972–1975). Od 1977 do 1981 r. był uczniem Uroša Kreka w zakresie kompozycji; równocześnie sam uczył w Średniej Szkole Ludowej w Lublanie, a w latach 1980–82 współpracował
z Klausem Huberem jako korepetytor w Staatliche Hochschule für Musik we Fryburgu Bryzgowijskim.
W 1983 r. za Muzykę na orkiestrę otrzymał I nagrodę na konkursie kompozytorskim ?Alpe Adria” w Linzu, a w 1985 r. Kwartetem smyczkowym wygrał Konkurs Kompozytorski im. Albana Berga w Wiedniu. Jako stypendysta daad studiował (1986–89) u György Ligetiego. W 1985 r. otrzymał rzymską nagrodę Premio Europa za Tongenesis, a w 1986 r. za Tongen II – Nagrodę Gaudeamus, przyznawaną podczas Międzynarodowego Tygodnia Muzyki w Amsterdamie.

Ważniejsze utwory: Vier Novellen na skrzypce i fortepian (1978), Fünf Portraits na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1979), Invenzione pastorale na skrzypce i orkiestrę (1979), Studio per percussioni na pięć perkusji (1980), Sieben Seufzer na klarnet i fortepian (1981), Melancholie na wiolonczelę i fortepian (1983), Koncert fortepianowy (1983), Passing Away on Two Strings na gitarę (1984), Musik für Orchester (1984), I Kwartet smyczkowy (1985), ...für eine Piccolospielerin (1986), Tongen na skrzypce, ?pół-klarnet” i fortepian (1986), Tongen II na dwa kontrabasy (1987), Tongenesis na wielką orkiestrę (1987), Music for Twelve na 12 instrumentów (1987), Der Atem der verletzten Zeit na wielką orkiestrę (1988), Tongarten na 9 instrumentów (1989), Atonkanon na dowolną obsadę (1989), Atemaj na flet (także piccolo/flet altowy) i obój (1989), Vier Rätsel und drei richtige Lösungen na cztery klarnety (1989), Glass Voices na flet
i fortepian (1990), Aussagen des Lichtes na organy (1990), Ottoki, cykl utworów na kwintet dęty blaszany (1991), Inner Voices na flet (także piccolo/flet altowy) i orkiestrę kameralną (1991), Tati na skrzypce solo (1991), Whose Song na akordeon (1992), Godba na saksofon altowy
i fortepian (1992), Et puis plus rien le rźve, cykl pieśni na baryton, wiolonczelę i akordeon (1992), Elegija per Hugo na flet i gitarę (1993), Sinfonia concertante na flet, obój, fortepian i wielką orkiestrę (1994), Bagatellen na akordeon i fortepian (1994), Music of Strings na gitarę i 18 instrumentów smyczkowych (1994), Molitve (Gebete) na altówkę i akordeon (1994), Capriccios na kwartet puzonowy (1994/95), Tangos na akordeon
i fortepian (1995), Ritualities na taśmę (1996), Calm Down na dwa flety proste (1996/97), Mo/Tention na wielką orkiestrę i grupy rozmieszczone przestrzennie (1997), Stone Wind na flet i klarnet (1997), Try to Fly na instrument sho i akordeon (1997), Secret Message na wiolonczelę
i fortepian (1998), Secret Message II (Brahms in Buenos Aires) na klarnet, wiolonczelę i taśmę (1998), Miru na klarnet i chór mieszany (1998), Evocation na orkiestrę i grupy rozmieszczone w przestrzeni za orkiestrą (1998/99), Luna, Aqua e Chiara na gitarę (1999), In Wellen verwoben na sześć perkusji (1999), ...Dove amor si mistra na chór mieszany a cappella do wierszy Milana Jesiha (2000), Pressure na big band (2000), Lamento na saksofon altowy (2000), Skin of Wind, muzyka baletowa do Perfect Step (2001), La bella donna dove amor si mostra na chór mieszany a cappella do wierszy Milana Jesiha (2001), Splin na akordeon (2001), Pressure na big band, skrzypce i gitarę (2001).

Godba
Słowo ?godba” po starosłoweńsku ma wiele rozmaitych znaczeń; można pod nim rozumieć muzykę na instrumenty dęte, muzykę ludową, a nawet muzykę żałobną. Zwłaszcza druga część Godby przywodzi na myśl to ostatnie znaczenie, gdyż powtarzane uporczywie brzmienia dzwonów, ewokowane w partii fortepianu, towarzyszą tam mikrotonalnym glissandom saksofonu.
Poprzez ?wędrujący klaster” części I, boleściwe brzmienia dzwonów części II, przez wibrujące mikrotony części III i wreszcie przez ogromne skoki interwałowe i agresywne pizzicata kompozytor wprowadza nas w głąb swej wewnętrznej ciszy. A może to jest właśnie ów cel najwyższy muzyki i najgłębszy sens pojęcia ?godba”?
John-Edward Kelly