|
ur. 1930 w Amsterdamie. Był profesjonalnym muzykiem
jazzowym przez ponad 15 lat. Zanim w większym stopniu poświęcił się
komponowaniu nowej art music w końcu lat 60., wystąpił na wszystkich
najważniejszych festiwalach jazzowych Europy jako saksofonista sopranowy
i altowy oraz lider combo i big bandów. Dzisiaj jest jednym z bardziej
znanych kompozytorów holenderskich, laureatem wielu nagród i gościem
renomowanych festiwali muzyki współczesnej. Jego opera kameralna Gassir
(1990) miała prapremierę w Bostonie, operę Esmée wykonano w
Amsterdamie, Berlinie i Bielefeld. Międzynarodowy rozgłos zyskała jego
bajka muzyczna The Nightingale.
Loevendie przynależy w znacznie większym stopniu do francuskiej i
rosyjskiej tradycji w muzyce współczesnej (Debussy, Ravel, Mussorgski,
Strawiński), niż do serializmu darmstadzkiego. Od samego początku
rozwijał rozpoznawalny, jednolity styl, w którym nowa art music (ostre
ostinatowe plamy brzmieniowe, jak w The Nightingale) przechodzi w
dynamiczną syntezę z wpływami jazzu (Strides, 1976 i Laps, 1995),
improwizacją (Bons, 1991), muzyką nie-europejską (Six Turkish Folkpoems,
1977) i stylistycznymi cytatami (np. w operach Naima, 1985 i Esmée).
Dla Loevendiego muzyka oznacza przede wszystkim komunikację – czy
raczej komunikatywność – co jest związane z jego doświadczeniem
muzyka jazzowego i improwizatora. To przekonanie jest podstawą jasno
konstruowanych i rozumianych intuicyjnie form, jakie tworzy. Rytm i
melodia są decydującymi elementami w muzyce Loevendiego; monodyczne
melodie są mistrzowsko upiększane, następnie rozpływają się w
bogatej heterofonii. ?Technika łuków”, jaką Loevendie rozwija
począwszy od dzieła orkiestrowego Flexio (nagroda Kusewickiego w 1984),
bazuje na formach melodycznych, których interwały mogą być rozszerzane
i zmniejszane w zależności od potrzeby, podczas gdy ich kierunek
(charakterystyczny ?łuk”) jest wciąż utrzymywany.
Wrażenie wywołane fugami organowymi Bacha, których Loevendie słuchał
w dzieciństwie, jest wciąż istotne dla jego dzieł – czego
wyrazem są liczne kanony (od fanfar rogów i chórów w Noima do miniatur
dla albumu muzycznego Roncanon, 1994), kompleksowe kombinacje rytmu i
melodycznych ?modeli” o różnych długościach w Six Turkish
Folkpoems lub uwarstwowienie Flexio, gdzie stosuje różne warstwy
brzmieniowe, każdą z własnym ruchem i kolorytem tonalnym, które kreują
nieustannie zmieniające się poziomy akustyczne.
Poza operami, także muzyka kameralna jest ważnym punktem twórczości
Loevendiego z lat 90. Powstały wtedy takie utwory, jak: Cycles (1992),
Lerchen-Trio (poświęcone pamięci Oliviera Messiaena, 1992) oraz trio
fortepianowe Ackermusik, które zostało skomponowane dla ?Summer Music
Days Hitzacker” w 1997. Spośród jego nowszych kompozycji wymienić
trzeba Koncert klarnetowy (2002) i Koncert fletowy ?Per quanti? 3”
(2002).
Theo Loevendie od 1970 r. naucza kompozycji, obecnie w konserwatorium w
Amsterdamie.
Ważniejsze utwory: Confluxus na orkiestrę jazzową i
symfoniczną (1966), tre Pezzi na trzy klarnety (1968), Scaramuccia na
klarnet i orkiestrę (1969), Ten Easy Sketches na klarnet i fortepian
(1970), Muzyka na klarnet basowy i fortepian (1971), Aulus na jeden lub więcej
instrumentów dętych i/lub smyczki (1972), Dwa tria na małą perkusję
(1973), Preludium dla sześciu perkusistów (1974), Timbo dla sześciu
perkusistów (1974), Incantation na klarnet basowy i orkiestrę (1975),
Orbits na róg solo, cztery rogi obbligato i orkiestrę (1976), Strides na
fortepian (1976), Flexio na orkiestrę (1979), Muzyka na flet i fortepian
(1979), Voor Jan, Piet en Klaas na dwa fortepiany, osiem rąk (1979),
Nonet (1980), Venus and Adonis Suite na zespół instrumentalny (1981), De
Nachtegaal, opera (1981), Naima, opera (1985), Plus One na flet, klarnet
basowy
i fortepian (1988), Gassir, the Hero, opera kameralna (1990), Bons na
improwizujący zespół (1991), Drones na skrzypce i fortepian (1991),
Lerchen-Trio (1992), Esmeé, opera (1987–1994), Laps na zespół
kameralny (1995), Que Pasa en la Call? na cztery taśmy (1996), Koncert na
fortepian i orkiestrę (1995/96), Vueltas na orkiestrę smyczkową (1997),
Koncert na skrzypce i orkiestrę (1999), Johnny & Jones, opera (2001),
Koncert na klarnet i orkiestrę (2002), Koncert fletowy ?Per quanti?
3” (2002).
|