HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Arthur Kampela

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1960 w Rio de Janeiro. W 1995 r. wygrał Międzynarodowy Konkurs Kompozycji na Gitarę w Caracas, a w 1998 r. – Konkurs Kompozycji na Gitarę ?Lamarque-Pons” w Montevideo. Jest znany na arenie międzynarodowej zarówno jako kompozytor, jak i gitarzysta-
-wirtuoz.
Będąc w swym kraju kimś w rodzaju ?rodzimego Franka Zappy”, połączył popularne miejscowe style ze współczesnymi technikami faktury gitarowej; ponadto rozwinął nowe techniki gry na gitarze akustycznej. W swojej serii Studiów perkusyjnych na gitarę solo stworzył zupełnie nowy styl wykonawczy, nazwany ?tapping technique”, łączący w jedno tradycyjne sposoby gry z hałaśliwymi efektami perkusyjnymi.
W 1994 r. wziął udział w festiwalu ?SynthŹse” w Bourges, a w 1995 r. – w festiwalu muzyki elektroakustycznej w Aquila, prezentując utwór Textorias na generowaną komputerowo gitarę. W 1995 r. pełnił funkcję guest composer przy zespole ?Avanti!” w Helsinkach, gdzie podczas helsińskiego biennale miał światową premierę jego utwór na altówkę solo. W tym samym roku jego kompozycja Variations/Phallanges na harfę solo została wykonana w Zurychu. Kompozycje Kampeli wybrano na festiwale mtmw w Kopenhadze i Seulu (1996 i 1997), a także na Międzynarodową Trybunę Kompozytorów unesco w Paryżu (1995). W 1996 r. Kampela wziął udział w projekcie ?Sonidos de las Americas” – zagrał w Orkiestrze Kompozytorów Amerykańskich, która dała koncert w Carnegie Hall w Nowym Jorku. W 1997 r. pełnił funkcję jurora na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Caracas. W 1998 r. otrzymał tytuł doktorski w zakresie kompozycji w Columbia University, gdzie studiował u Mario Davidovskiego i Freda Lerdahla. Wcześniej, w 1993 r., uczył się prywatnie u Briana Ferneyhougha. W 2000 r. jego utwór Quimbanda na gitarę elektryczną został wykonany przez Wieka Hijmansa na festiwalu ?Archipel” w Genewie. Utwory Kampeli były grane w Południowej Ameryce, Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Kompozytor otrzymał wiele zamówień i nagród, m.in. od Fundacji ?Rio-Arte”, Fundacji Muzycznej im. Fromma, ?New Music Consort”, ?Carioca Guitar Quartet”, Biennale w Helsinkach, korzystał również ze stypendiów rządu Brazylii i Columbia University.
Ostatnio ukończył Kwartet smyczkowy, w którym wykorzystał własny system mikrometrycznych modulacji, wywodzących się z idei metrycznych Cartera i Cowella. Kampela, jako aktywny członek sceny nowej muzyki w Nowym Jorku, komponuje i gra z własnym zespołem, organizuje ?sesje” muzyczne w nietypowych sceneriach i wnętrzach.

Quimbanda
Mieszkający w Nowym Jorku Arthur Kampela napisał szaleńczy utwór inspirowany afrykańsko-brazylijskim duchem lasu – quimbanda. Utwór wykorzystuje różne brzmienia elektryczne oraz scordaturę mikrotonową. Partytura kompozycji mogłaby z pewnością zostać zaliczona do nurtu ?new complexity” (?nowa złożoność”). Podczas dzisiejszego koncertu Wiek Hijmans – za zgodą kompozytora – wykona wersję skróconą utworu.