|
ur. 1960 w Rio de Janeiro. W 1995 r. wygrał Międzynarodowy
Konkurs Kompozycji na Gitarę w Caracas, a w 1998 r. – Konkurs
Kompozycji na Gitarę ?Lamarque-Pons” w Montevideo. Jest znany na
arenie międzynarodowej zarówno jako kompozytor, jak i gitarzysta-
-wirtuoz.
Będąc w swym kraju kimś w rodzaju ?rodzimego Franka Zappy”, połączył
popularne miejscowe style ze współczesnymi technikami faktury gitarowej;
ponadto rozwinął nowe techniki gry na gitarze akustycznej. W swojej
serii Studiów perkusyjnych na gitarę solo stworzył zupełnie nowy styl
wykonawczy, nazwany ?tapping technique”, łączący w jedno
tradycyjne sposoby gry z hałaśliwymi efektami perkusyjnymi.
W 1994 r. wziął udział w festiwalu ?SynthŹse” w Bourges, a w
1995 r. – w festiwalu muzyki elektroakustycznej w Aquila, prezentując
utwór Textorias na generowaną komputerowo gitarę. W 1995 r. pełnił
funkcję guest composer przy zespole ?Avanti!” w Helsinkach, gdzie
podczas helsińskiego biennale miał światową premierę jego utwór na
altówkę solo. W tym samym roku jego kompozycja Variations/Phallanges na
harfę solo została wykonana w Zurychu. Kompozycje Kampeli wybrano na
festiwale mtmw w Kopenhadze i Seulu (1996 i 1997), a także na Międzynarodową
Trybunę Kompozytorów unesco w Paryżu (1995). W 1996 r. Kampela wziął
udział w projekcie ?Sonidos de las Americas” – zagrał w
Orkiestrze Kompozytorów Amerykańskich, która dała koncert w Carnegie
Hall w Nowym Jorku. W 1997 r. pełnił funkcję jurora na Międzynarodowym
Konkursie Gitarowym w Caracas. W 1998 r. otrzymał tytuł doktorski w
zakresie kompozycji w Columbia University, gdzie studiował u Mario
Davidovskiego i Freda Lerdahla. Wcześniej, w 1993 r., uczył się
prywatnie u Briana Ferneyhougha. W 2000 r. jego utwór Quimbanda na gitarę
elektryczną został wykonany przez Wieka Hijmansa na festiwalu ?Archipel”
w Genewie. Utwory Kampeli były grane w Południowej Ameryce, Europie,
Azji i Stanach Zjednoczonych. Kompozytor otrzymał wiele zamówień i nagród,
m.in. od Fundacji ?Rio-Arte”, Fundacji Muzycznej im. Fromma, ?New
Music Consort”, ?Carioca Guitar Quartet”, Biennale w
Helsinkach, korzystał również ze stypendiów rządu Brazylii i Columbia
University.
Ostatnio ukończył Kwartet smyczkowy, w którym wykorzystał własny
system mikrometrycznych modulacji, wywodzących się z idei metrycznych
Cartera i Cowella. Kampela, jako aktywny członek sceny nowej muzyki w
Nowym Jorku, komponuje i gra z własnym zespołem, organizuje
?sesje” muzyczne w nietypowych sceneriach i wnętrzach.
Quimbanda
Mieszkający w Nowym Jorku Arthur Kampela napisał szaleńczy utwór
inspirowany afrykańsko-brazylijskim duchem lasu – quimbanda. Utwór
wykorzystuje różne brzmienia elektryczne oraz scordaturę mikrotonową.
Partytura kompozycji mogłaby z pewnością zostać zaliczona do nurtu ?new
complexity” (?nowa złożoność”). Podczas dzisiejszego
koncertu Wiek Hijmans – za zgodą kompozytora – wykona wersję
skróconą utworu.
|