ur. 1933 w Dębicy. Jego pierwszym profesorem
kompozycji był Franciszek Skołyszewski. W 1954 r. podjął studia
na wydziale kompozycji Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w
klasie Artura Malawskiego, a po jego śmierci uczył się u Stanisława
Wiechowicza. Studiował także filozofię, historię sztuki i
literatury na Uniwersytecie Jagiellońskim.
W 1959 r. trzy jego utwory (Strofy, Emanacje i Psalmy Dawida)
uhonorowane zostały pierwszymi nagrodami na II Konkursie
Kompozytorskim zkp. Rok później kompozycją Anaklasis, wykonaną
podczas festiwalu w Donaueschingen, zwrócił na siebie uwagę
krytyki zachodniej. Międzynarodową pozycję Pendereckiego umocniły
takie dzieła, jak Ofiarom Hiroszimy Tren (wyróżniony w 1961 r.
przez Trybunę Kompozytorów unesco), Dies Irae (nagrodzone Prix
Italia w 1968)
i Stabat Mater, które miało stać się wkrótce częścią Pasji
wg św. Łukasza, wykonanej po raz pierwszy w 1966 r. w katedrze w Münster.
Za Pasję kompozytor został uhonorowany w 1966 r. Wielką Nagrodą
Sztuki Północnej Nadrenii-Westfalii, a w 1967 r. – Prix
Italia. W tym samym roku otrzymał Złoty Medal Sibeliusa.
W latach 1966–68 Penderecki uczył w Folkwang Hochschule
w Essen, pracując jednocześnie nad operą Diabły z Loudun, która
po prapremierze w hamburskiej Staatsoper (1969) weszła do
repertuaru scen operowych całego świata – podobnie jak jego
trzy kolejne opery: Raj utracony, Czarna maska oraz Król Ubu.
W latach 1972–87 Krzysztof Penderecki był rektorem Akademii
Muzycznej w Krakowie; w 1973–78 wykładał na Yale University
w New Haven.
W 1973 r. rozpoczął także (trwającą do dzisiaj) karierę
dyrygencką.
Z długiej listy nagród, którymi uhonorowano twórczość
Pendereckiego, wymienić należy m.in. dwie Nagrody Państwowe I
stopnia (1969, 1983), Nagrodę zkp (1970), Nagrodę im. Herdera
(1977), im. Honeggera (za Magnificat; 1977), im. Sibeliusa (1983),
Premio Lorenzo Magnifico (1985), Nagrodę Fundacji im. Karla Wolffa
w Izraelu (1987), nagrody państwowe Niemiec, Austrii, Francji i
Monaco.
W ostatnich latach otrzymał także m.in. Grawemeyer Award
Uniwersytetu w Louisville (za Adagio. IV Symfonię; 1992), Krzyż
Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1993), Nagrodę
Kompozytorską Stowarzyszenia Promocji Europejskiego Przemysłu i
Handlu (1998). W 2000 r. na Targach midem w Cannes otrzymał tytuł
Najlepszego Żyjącego Kompozytora Roku (w kategorii klasyki). W
2001 r. otrzymał Nagrodę Artystyczną Księcia Asturias, a w 2002
r. Akademia Katolicka w Bawarii przyznała mu Nagrodę Romana
Guardiniego.
Penderecki posiada doktoraty honoris causa uniwersytetów w
Belgradzie, Bordeaux, Glasgow, Leuven, Madrycie, Pittsburghu,
Poznaniu, Rochester, Waszyngtonie, St. Olaf College w Northfield
(Minnesota) oraz Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie; jest
honorowym profesorem Konserwatorium w Pekinie, a także członkiem
honorowym m.in. American Academy of Arts and Letters, Royal Academy
of Music w Londynie, Academia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie,
Kungliga Musikaliska Akademien w Sztokholmie
i Akademie der Künste w Berlinie. W 1997 r. wydał książkę pt.
Labirynt czasu. Pięć wykładów na koniec wieku.
Ważniejsze utwory (od 1990): Ubu Król, opera
buffa wg Alfreda Jarry’ego (1990–91), Trio smyczkowe
(1990–91), Sinfonietta per archi (1991), V Symfonia (1992),
Koncert fletowy (1992), Kwartet klarnetowy (1993), Sinfonietta nr 2
na klarnet i smyczki (1994), Divertimento na wiolonczelę solo
(1994), III Symfonia (1988–95), Metamorphosen.
II Koncert skrzypcowy (1992–95), Koncert klarnetowy
(1992–95), Siedem bram Jerozolimy na solistów, recytatora,
trzy chóry mieszane i orkiestrę (1996), Serenada na orkiestrę
smyczkową (1996–97), Hymn do
św. Daniela na chór mieszany i orkiestrę (1997), Hymn do św.
Wojciecha na chór mieszany i orkiestrę (1997), Credo na głosy
solowe, chóry
i orkiestrę (1998), II Sonata skrzypcowa (1999), Musik für Blockflöten,
Marimbaphon und Streicher (2000), Sekstet na klarnet, róg, trio
smyczkowe i fortepian (2000), Concerto grosso na trzy wiolonczele
i orkiestrę (2000–01), Koncert fortepianowy
?Zmartwychwstanie” (2001–02).
|