HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Paul Termos

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1952, zm. 20.05.2003. W latach 1972–79 studiował kompozycję u Tona de Leeuw oraz analizę muzyczną u Josa Kunsta w Konserwatorium Muzycznym w Amsterdamie. Uczył się również gry na saksofonie altowym pod kierunkiem Leo van Oostroma. Poza działalnością kompozytorską, był również aktywny jako saksofonista altowy na polu jazzu i muzyki improwizowanej, prowadząc własne zespoły, jak również pracując z innymi muzykami. Komponował utwory dla zespołów: De Volharding, Mondriaankwartet, Nieuw Ensemble, Loos, Maarten Altena Ensemble, Basho Ensemble; dla solistów: Frances Marie Uitti, Waltera van Hauwe, Guusa Janssena; dla holenderskiej Kameralnej Orkiestry Radiowej oraz własnego zespołu pn. Termos Dubbel Express. W 1986 r. za utwór Carrara na fortepian otrzymał nagrodę Aanmoedigingsprijs przyznawaną przez Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Ważniejsze utwory: Nieuw werk na klarnet basowy i fortepian (1976), Semantic hedonism na trzy klarnety (1976), De voede van Neptunus na orkiestrę szkolną i chór (1978), Lustobject na orkiestrę kameralną (1979–80), Buste na dwa klarnety basowe (1980), Borstbeeld na
13 instrumentów dętych blaszanych i kontrabas (1980/1984), Bedankt Maecenas! na 6 instrumentów (1982), Koncert na saksofon altowy i orkiestrę kameralną (1983), Expres(s) na kwintet dęty, trio smyczkowe, kontrabas i fortepian (1984/1995), Carrara na fortepian (1985), Fortuna na chór kameralny i czterech instrumentalistów (1986–87), I Kwartet smyczkowy (1987/1991), Nagras na orkiestrę (1988), m.m. dla 4 perkusistów (1988), Vuoto ossesso – wersje na flet piccolo oraz na flet prosty sopranowy (1989), Linea recta na 11 instrumentów dętych drewnianych, fortepian i kontrabas (1990), Roma na wiolonczelę (1992), Vokaliza x na sopran i fortepian (1993), Groundwork na kwintet dęty blaszany (1993/1996), kk na perkusję solo (1995), Koncert na flet i orkiestrę kameralną (1994–95/1996), The Book of Indians na sopran i zespół (1996), Blues for Marcel W. na fortepian (1997), Nonet na zespół instrumentów dętych drewnianych i kontrabas lub kontrafagot (1997), Datum na kwartet fletów prostych (1997), Via, via na zespół (1998), Serr na mały zespół (1999), Review dla siedmiu wykonawców (2000), Kwarts na skrzypce i fortepian (2001), E dominio na gitarę elektryczną lub akustyczną gitarę jazzową (2002), II Kwartet smyczkowy (2002).

E Dominio
Kompozytor sam grał na gitarze jakieś trzydzieści lat temu. Utwór wyraźnie pokazuje jego miłość do podstawowych wyróżników tego instrumentu, takich jak zawsze obecny, dźwięczący ton e, właściwości kolorystyczne oraz wykorzystanie pewnych elementów idiosynkratycznych, wszelako bez ironii. Kompozycja trwa ok. 17 min.
i powstała po długim okresie wspólnego improwizowania kompozytora i Wieka Hijmansa.