|
ur. 1952, zm. 20.05.2003. W latach 1972–79
studiował kompozycję u Tona de Leeuw oraz analizę muzyczną u Josa
Kunsta w Konserwatorium Muzycznym w Amsterdamie. Uczył się również gry
na saksofonie altowym pod kierunkiem Leo van Oostroma. Poza działalnością
kompozytorską, był również aktywny jako saksofonista altowy na polu
jazzu i muzyki improwizowanej, prowadząc własne zespoły, jak również
pracując z innymi muzykami. Komponował utwory dla zespołów: De
Volharding, Mondriaankwartet, Nieuw Ensemble, Loos, Maarten Altena
Ensemble, Basho Ensemble; dla solistów: Frances Marie Uitti, Waltera van
Hauwe, Guusa Janssena; dla holenderskiej Kameralnej Orkiestry Radiowej
oraz własnego zespołu pn. Termos Dubbel Express. W 1986 r. za utwór
Carrara na fortepian otrzymał nagrodę Aanmoedigingsprijs przyznawaną
przez Amsterdams Fonds voor de Kunst.
Ważniejsze utwory: Nieuw werk na klarnet basowy i
fortepian (1976), Semantic hedonism na trzy klarnety (1976), De voede van
Neptunus na orkiestrę szkolną i chór (1978), Lustobject na orkiestrę
kameralną (1979–80), Buste na dwa klarnety basowe (1980),
Borstbeeld na
13 instrumentów dętych blaszanych i kontrabas (1980/1984), Bedankt
Maecenas! na 6 instrumentów (1982), Koncert na saksofon altowy i orkiestrę
kameralną (1983), Expres(s) na kwintet dęty, trio smyczkowe, kontrabas i
fortepian (1984/1995), Carrara na fortepian (1985), Fortuna na chór
kameralny i czterech instrumentalistów (1986–87), I Kwartet
smyczkowy (1987/1991), Nagras na orkiestrę (1988), m.m. dla 4 perkusistów
(1988), Vuoto ossesso – wersje na flet piccolo oraz na flet prosty
sopranowy (1989), Linea recta na 11 instrumentów dętych drewnianych,
fortepian i kontrabas (1990), Roma na wiolonczelę (1992), Vokaliza x na
sopran i fortepian (1993), Groundwork na kwintet dęty blaszany
(1993/1996), kk na perkusję solo (1995), Koncert na flet i orkiestrę
kameralną (1994–95/1996), The Book of Indians na sopran i zespół
(1996), Blues for Marcel W. na fortepian (1997), Nonet na zespół
instrumentów dętych drewnianych i kontrabas lub kontrafagot (1997),
Datum na kwartet fletów prostych (1997), Via, via na zespół (1998),
Serr na mały zespół (1999), Review dla siedmiu wykonawców (2000),
Kwarts na skrzypce i fortepian (2001), E dominio na gitarę elektryczną
lub akustyczną gitarę jazzową (2002), II Kwartet smyczkowy (2002).
E Dominio
Kompozytor sam grał na gitarze jakieś trzydzieści lat temu. Utwór wyraźnie
pokazuje jego miłość do podstawowych wyróżników tego instrumentu,
takich jak zawsze obecny, dźwięczący ton e, właściwości
kolorystyczne oraz wykorzystanie pewnych elementów idiosynkratycznych,
wszelako bez ironii. Kompozycja trwa ok. 17 min.
i powstała po długim okresie wspólnego improwizowania kompozytora i
Wieka Hijmansa.
|