Michael Finnissy |
|
ur. 1946 w Londynie, studiował w Royal College of
Music – fortepian u Edwina Benbowa i Iana Lake’a oraz
kompozycję u Bernarda Stevensa i Humphreya Searle’a, a następnie,
jako stypendysta, u Romana Vlada we Włoszech. Działa jako pedagog w
Winchester College i Royal Academy of Music; założył wydział muzyki w
School Ważniejsze utwory: 5 koncertów fortepianowych (1975, 76, 78, 78–80, 80), Mysteries (1972–79), World na 6 głosów i 27 instrumentów (1968–74), Cipriano na 10 głosów (1974), Pathways of Sun and Stars (1976), English Country-Tunes na fortepian (1977), Sea and Sky na wielką orkiestrę (1980), Banumbirr na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1982), Vaudeville na mezzosopran, baryton, dwóch mimów, 6 instrumentów i perkusję (1983), CČtana na osiem instrumentów i perkusję (1984), Kwartet smyczkowy (1984), Contretänze (1985), ...above earth’s shadow na skrzypce solo i zespół (1985), East London Heys na orkiestrę smyczkową lub kwartet (1985–86), Trio smyczkowe (1986), Verdi Transcriptions na fortepian (1986), The Undivine Comedy, opera kameralna (1987), Red Earth na dwa didjeridu i orkiestrę (1988), Eph-phatha na orkiestrę (1988), Unknown Ground na baryton, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1989), Maldon na baryton solo, chór, dwa puzony, dwie perkusje i organy (1991), Obrecht Motetten I–V na zespoły kameralne (1988–91), Nine Romantics na fortepian (1991). Banumbirr na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i
fortepian napisałem podczas mego pierwszego pobytu w Australii w 1982 r.
Źródłem inspiracji był obiekt sztuki prymitywnej australijskich
aborygenów – malowidło przedstawiające gwiazdę zaranną (Banumbirr).
Podjąłem próbę wydobycia z siebie muzycznego wyrazu empatii –
?gestów” korespondujących z hieratycznymi
(totemiczno-symbolicznymi) schematami i rozmyślnie ograniczoną paletą
barw tego wizerunku; poza tym w utworze nie ma innych odniesień do sztuki
etnicznej Australii.
|