HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Kaija Saariaho

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1952, studiowała w Akademii im. Sibeliusa w Helsinkach
u Paavo Heininena, następnie w Musikhochschule we Fryburgu
u Briana Ferneyhougha i Klausa Hubera (dyplom w 1983). Uczęszczała też na kursy muzyki komputerowej w paryskim ircam. Od 1982 r. mieszka i pracuje w Paryżu, ale jej praca kompozytorska finansowana jest przez rząd fiński w postaci pensji artystycznej. Otrzymała kilka nagród, w tym Kranichsteiner Musikpreis podczas kursów nowej muzyki w Darmstadcie w 1986 r., Prix Italia w 1988 r. (za Stilleben), Ars Electronica Preis w 1989 r. (za Stilleben oraz Io).

Ważniejsze utwory: Vers le blanc na taśmę (1982), Verblendungen na orkiestrę i taśmę (1982–84), Lichtbogen na zespół kameralny i elektronikę (1985–86), Jardin Secret I na taśmę (1984), Jardin Secret II na klawesyn
i taśmę (1984–86), Io na zespół, taśmę i elektronikę (1986–87), Nymphea (Jardin Secret III) na kwartet smyczkowy i elektronikę (1987), Stilleben, utwór radiowy (1987–88), Grammaire des rźves na sopran, alt i zespół kameralny (1988), Du Cristal na orkiestrę (1989–90), ...ą la fumée na flet, wiolonczelę, live electronics i orkiestrę symfoniczną (1990), Maa, balet multimedialny (1991), Amers na wiolonczelę, zespół i elektronikę (1992), NoaNoa na flet solo i elektronikę (1992), Solar na zespół i dwa keyboardy (1993), Caliban’s Dream na baryton, gitarę, mandolinę, harfę i kontrabas (1993), Trois rivi?res na kwartet perkusyjny i elektronikę (1994), Nocturne (pamięci W. Lutosławskiego) na skrzypce solo (1994), Six Japanese Gardens na perkusję i elektronikę (1995), Graal ThéČtre, koncert skrzypcowy (1995; wersja na skrzypce solo i orkiestrę kameralną, 1997), Chateau de l’Čme, cykl pieśni z orkiestrą (1996), Lonh na sopran i elektronikę (1996), Spins and Spells na wiolonczelę solo (1996), New Gates na flet, harfę
i altówkę (1996), Pilvimusiikkia, muzyka elektroniczna (1997), Mirrors na flet i wiolonczelę (1997), Miranda’s Lament na sopran, klarnet, harfę, skrzypce i kontrabas (1997), Neiges na osiem wiolonczel (1998), Forty Heartbeats na orkiestrę (1998), Cendres na flet altowy, wiolonczelę
i fortepian (1998), Oltra mar (Across the Sea), ?siedem preludiów na nowe tysiąclecie”, na chór mieszany i orkiestrę (1998–1999), Du cristal na flet altowy, wiolonczelę, syntezator oraz orkiestrę symfoniczną (1990), Maa, muzyka baletowa na flet, klawesyn, perkusję, harfę, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i live electronics (1991), Unien kieliopista (From the Grammar of Dreams), muzyka sceniczna na dwa soprany, flet, altówkę, wiolonczelę i harfę (1986–2000), L’Amour de loin (Life from Afar), opera
w 5 aktach do libretta Amina Maaloufa wg La vida breve Jaufré Rudela (1999–2000), Song for Betty (2001; aranżacja ostatniej części L’Amour de loin), Cinq reflets de l’Amour de loin na sopran, baryton i orkiestrę (2001), Orion na orkiestrę (2002).
Cendres jest kompozycją napisaną na zamówienie Essen i wykonaną w tym mieście po raz pierwszy 30 września 1998 r. w interpretacji Tria Wolpe w składzie: Lesley Olson (flet altowy), Scott Roller (wiolonczela) i Susanne Achilles (fortepian).
Materiał wyjściowy do Cendres zaczerpnęłam z koncertu podwójnego na flet altowy, wiolonczelę i orkiestrę ...ą la fumée. Tłumaczy to także pochodzenie tytułu kompozycji: ?cendres” oznacza bowiem ?popiół”.
W procesie komponowania Cendres najważniejsza była interpretacja różnych idei muzycznych, umiejscowionych w partiach trzech instrumentów, każdy o wysoce odrębnej specyfice i jedynym w swoim rodzaju charakterze i barwie. W miarę jak instrumenty te zaczynały ściśle współpracować (regulacja wysokości dźwięku, rytmu, dynamiki, artykulacji, barwy brzmienia etc.), nieuchronnie rodziło się napięcie. Z drugiej strony dla celów wyrazowych należało zachować odrębną idiomatykę każdego z nich.
Pomiędzy tymi dwiema skrajnościami otworzyła się nieograniczona liczba możliwości, mniej lub bardziej homogenicznych sytuacji muzycznych. Świadomość owej różnorodności była nitką, na której balansowałam podczas pracy nad utworem.
Cendres dedykowałam muzykom Tria Wolpe.
Kaija Saariaho