Elena Kats-Chernin |
|
ur. w 1957 w Taszkiencie (Uzbekistan). W wieku 18 lat
wyemigrowała wraz z rodziną z zsrr do Australii. Tam studiowała
fortepian i kompozycję (u Richarda Toopa) w Konserwatorium Muzycznym
Nowej Walii Pd. W 1980 r. otrzymała stypendium daad i przeprowadziła się
do Niemiec, by studiować u Helmuta Lachenmanna w Hanowerze. Podczas
pobytu w Europie komponowała dla teatru i baletu, współpracując z tego
typu placówkami w Berlinie, Wiedniu, Hamburgu i Bochum. Powróciła do
Australii w 1994 r., gdzie szybko osiągnęła pozycję jednego z
najlepszych kompozytorów. Ważniejsze utwory: Stairs na orkiestrę (1983),
Tast-en na fortepian (1990), Clocks na zespół i taśmę (1993), Retonica
na orkiestrę (1993), Concertino na skrzypce i zespół (1994),
Coco’s Last Collection suita na dwa fortepiany i tancerza (1994),
Clip na perkusję (1994, nowa wersja 1995), Cadences, Deviations and
Scarlatti na dwa lub więcej instrumentów (1995), Chamber of Horrors na
harfę (1995), Peggy’s Rag na fortepian (1996), ProMotion na sześć
amplifikowanych instrumentów (1996), Removalist Rag na fortepian (1996),
Rug Rag na fortepian (1996), Russian Rag na klarnet i fortepian (1996),
The Schubert blues na fortepian (1996), Smash na zespół i taśmę
(1996), Charleston Noir na kwartet smyczkowy lub kwartet kontrabasowy
(1996), Doo na chór dziecięcy, chór mieszany i sekstet wokalny (1996),
Get Well Rag na fortepian (1996), Gypsy Ramble na skrzypce, wiolonczelę i
fotepian (1996), Twenty-five Measures na klarnet solo (1996), Wedding
suite na flet i skrzypce (1996), Wild Rice na wiolonczelę (1996), Purple
Prelude na fortepian (1996, nowa wersja 1997), Talk Show, pięć pieśni
na chór mieszany (1997), Sunday Rag na fortepian (1997), Zoom and Zip na
orkiestrę smyczkową (1997), Gone with the Waltz na sekstet wokalny
(1997), Hemispheres na zespół (1997), Iphis, opera (1997), Champagne in
a Teapot na rożek angielski i 13 instrumentów (1997), Kosky Tango na dwa
klarnety, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1998), Matricide, the
musical, opera (1998), The Widower na śpiewaka, aktora i 14 muzyków
(1999), Velvet Revolution na róg, skrzypce i fortepian (1999), Turn Table
Turn na zespół (1999), Combination Rag na fortepian (1999), Le Gars,
opera (1999), Backstage Rag (1999), Sarglos na saksofon altowy, perkusję
i fortepian (1999), Displaced Dances na fortepian i orkiestrę (2000),
Deep Sea Dreaming na chór Utwór Gypsy Ramble napisany został w 1996 r. dla
australijskiego zespołu Perihelion. Początkowo myślałam, by skomponować
utwór motoryczny i suchy, nasuwający skojarzenia z muzyką barokową.
Jednak, jak to często u mnie bywa, po napisaniu paru pierwszych stronic
zmieniłam koncepcję. Zaczęła mi się jawić melodia o charakterze cygańskim,
przypominająca pieśni zapamiętane z okresu dzieciństwa w Rosji.
Melodia owa zaczęła żyć własnym życiem i przybrała postać wariacji
na temat. Chwilami zmieniała się niemal w tango, innym razem w materiał
chorałowy, osadzony w harmonice pieśni cygańskiej. Dwa inne najważniejsze
elementy utworu to tercja wielka w partii fortepianu na początku utworu,
nawracająca w dalszym jego toku, oraz wprowadzona nieco później figura
ostinatowa, w której najwyższy rejestr fortepianu ostro przeciwstawia się
smyczkom.
|