HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Dominik Karski

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1972 w Polsce, studiował kompozycję w Perth i w Brisbane pod kierunkiem Briana Howarda, Stephena Cronina i Gerarda Brophy. Należy do wybitnych postaci młodego pokolenia twórców australijskich.
W 1998 r. zdobył australijską nagrodę abc Young Composers’ Award za Floating on the River of Time. Na zamówienie forum 2000 w Montrealu napisał Les Éruptions du rźve. W rok później podczas festiwalu Rencontres de musique nouvelle w Le Domaine Forget (Kanada) odbyło się prawykonanie jego kompozycji Streams of Consciousness III.
W 2001 r. wygrał Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. A. Panufnika w Krakowie (I nagroda za Threads of Fate).
W 2002 r. brał udział w Tygodniu Muzyki Gaudeamus w Amsterdamie, gdzie otrzymał honorowe wyróżnienie za utwór Glimmer.
W bieżącym roku reprezentował Australię na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów unesco kompozycją Matter of Perspective. Liczącym się wydarzeniem będzie prawykonanie w Melbourne (Libra Ensemble) nowego utworu – cyklu Streams Within na 14 instrumentów, nad którym kompozytor jeszcze pracuje.

Ważniejsze utwory: Les Éruptions du rźve dla 15 wykonawców (1999), Streams of Consciousness na altówkę i wiolonczelę (2000), Streams
of Consciousness II na cztery instrumenty (2001), Streams of Consciousness III na pięć instrumentów (2001); do cyklu Streams Within (2003) włączone są trzy wcześniejsze utwory: Glimmer na flet altowy i basowy, Inner Stream na klarnet basowy i kontrabasowy oraz Inner Stream
II na wibrafon i fortepian.

Streams of Consciousness można zdefiniować jako eksplorację możliwości altówki i wiolonczeli poprzez integrowanie ich fizycznych działań (akcji) w celu uzyskania logicznego strumienia wydarzeń dźwiękowych.
Materiał muzyczny jest odkrywany stopniowo, w miarę przechodzenia przez interakcje pomiędzy różnymi jakościami brzmienia.
W efekcie daje to strukturę brzmieniową koherentną, a jednak nieprzewidywalną.
O naturze materiału zadecydowała przede wszystkim relacja pomiędzy linią a strukturą głęboką, ponieważ melodyczność, przywiązaną niejako do instrumentów smyczkowych, połączono z szerokim uwzględnieniem efektów czysto brzmieniowych.
Utwór jest ponadto przeglądem potencjału brzmieniowego, wyzwalanego poprzez interakcje zachodzące między altówką i wiolonczelą, a zarazem porządkuje różne opcje w rozwijającej się sekwencji wydarzeń. W rezultacie materiał przechodzi przez rozmaite fazy, różniące się barwą, fakturą, koncentracją na jakichś wycinkach rejestru lub też na jakichś technikach gry – wszystko to w ostatecznym efekcie generuje formę nieregularną i trudną do określenia.
Prawykonania Streams of Consciousness dokonali członkowie zespołu Offspring – Thomas Talmacs (altówka) i Geoffrey Gartner (wiolonczela), 30 listopada 2001 r. w Sydney.
Dominik Karski