|
ur. 1972 w Polsce, studiował kompozycję w Perth i w
Brisbane pod kierunkiem Briana Howarda, Stephena Cronina i Gerarda Brophy.
Należy do wybitnych postaci młodego pokolenia twórców australijskich.
W 1998 r. zdobył australijską nagrodę abc Young Composers’ Award
za Floating on the River of Time. Na zamówienie forum 2000 w Montrealu
napisał Les Éruptions du rźve. W rok później podczas festiwalu
Rencontres de musique nouvelle w Le Domaine Forget (Kanada) odbyło się
prawykonanie jego kompozycji Streams of Consciousness III.
W 2001 r. wygrał Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im.
A. Panufnika w Krakowie (I nagroda za Threads of Fate).
W 2002 r. brał udział w Tygodniu Muzyki Gaudeamus w Amsterdamie, gdzie
otrzymał honorowe wyróżnienie za utwór Glimmer.
W bieżącym roku reprezentował Australię na Międzynarodowej Trybunie
Kompozytorów unesco kompozycją Matter of Perspective. Liczącym się
wydarzeniem będzie prawykonanie w Melbourne (Libra Ensemble) nowego
utworu – cyklu Streams Within na 14 instrumentów, nad którym
kompozytor jeszcze pracuje.
Ważniejsze utwory: Les Éruptions du rźve dla 15
wykonawców (1999), Streams of Consciousness na altówkę i wiolonczelę
(2000), Streams
of Consciousness II na cztery instrumenty (2001), Streams of Consciousness
III na pięć instrumentów (2001); do cyklu Streams Within (2003) włączone
są trzy wcześniejsze utwory: Glimmer na flet altowy i basowy, Inner
Stream na klarnet basowy i kontrabasowy oraz Inner Stream
II na wibrafon i fortepian.
Streams of Consciousness można zdefiniować jako
eksplorację możliwości altówki i wiolonczeli poprzez integrowanie ich
fizycznych działań (akcji) w celu uzyskania logicznego strumienia
wydarzeń dźwiękowych.
Materiał muzyczny jest odkrywany stopniowo, w miarę przechodzenia przez
interakcje pomiędzy różnymi jakościami brzmienia.
W efekcie daje to strukturę brzmieniową koherentną, a jednak
nieprzewidywalną.
O naturze materiału zadecydowała przede wszystkim relacja pomiędzy linią
a strukturą głęboką, ponieważ melodyczność, przywiązaną niejako
do instrumentów smyczkowych, połączono z szerokim uwzględnieniem efektów
czysto brzmieniowych.
Utwór jest ponadto przeglądem potencjału brzmieniowego, wyzwalanego
poprzez interakcje zachodzące między altówką i wiolonczelą, a zarazem
porządkuje różne opcje w rozwijającej się sekwencji wydarzeń. W
rezultacie materiał przechodzi przez rozmaite fazy, różniące się barwą,
fakturą, koncentracją na jakichś wycinkach rejestru lub też na jakichś
technikach gry – wszystko to w ostatecznym efekcie generuje formę
nieregularną i trudną do określenia.
Prawykonania Streams of Consciousness dokonali członkowie zespołu
Offspring – Thomas Talmacs (altówka) i Geoffrey Gartner
(wiolonczela), 30 listopada 2001 r. w Sydney.
Dominik Karski
|