HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Michał Talma-Sutt

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1969 w Łodzi, studiował kompozycję w łódzkiej Akademii
Muzycznej pod kierunkiem J. Bauera. W 1995 r. odbył roczny kurs kompozycji i informatyki muzycznej w ircam w Paryżu. Tam też, wraz z francuskim scenografem Alainem Galetem, zrealizował swój autorski projekt multimedialny Voyage Amer. W roku 1997 zadebiutował na festiwalu ?Warszawska Jesień” utworem Avalon’s Gates na flet i komputer.
W latach 1998–2001 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, w klasie Ulricha Süße. Uczestniczył także w kursie syntezy za pomocą modelowania obiektowego (1999–2000) w Zentrum für Kunst und Medientechnologie (zkm) w Karlsruhe, gdzie w sierpniu 2000 r. zaprezentował wraz
z artystą wideo Bertholdem Gantnerem projekt multimedialny L’ange noir – 4 Skizzen. Obecnie mieszka w Berlinie.
Michał Talma-Sutt był dwukrotnie laureatem Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej: w 1998 r. w Wiedniu – I miejsce w kategorii kompozytorów do 30. roku życia (oraz II miejsce w kategorii generalnej) za utwór What Nostradamus has kept only for himself, w 2000 w Madrycie – I miejsce w kategorii generalnej za utwór Light and Shade.
Artysta był stypendystą fundacji Witolda Lutosławskiego w latach 1995–2001.

Ważniejsze utwory: II Sonata fortepianowa (1987), 6 Preludiów strukturalnych na fortepian (1990), Schizofreniata na klarnet i fortepian (1991), Trio fortepianowe (1991), Oktet na instrumenty dęte (1992), Double-Progress na 15 instrumentów (1993), …Darkness… na klawesyn amplifikowany i taśmę (1994), Shadows na taśmę (1994), Music from ?Ulysses” by James Joyce na mezzosopran, fortepian i czterech perkusistów (1994), Circulations na fortepian i orkiestrę (1994), What Nostradamus has kept only for himself na taśmę (1995), Sphinx’s Games na flet solo (1996), Avalon’s Gates na flet i komputer (1997), Light and Shade na taśmę (2000), Rituale Balenae na taśmę (2001), Soundscape One na taśmę (2001), Cellotronicum na wiolonczelę i komputer (2002).

Utwór Soundscape One powstał na zamówienie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Jak się zapewne można domyślić, tytuł jest zbitką słów sound i landscape. Jak zwykle, kiedy tworzę muzykę elektroakustyczną, jedną z najważniejszych kwestii jest dla mnie możliwość kreowania nowych ?światów dźwiękowych”, takich właśnie – jak można by to określić – krajobrazów z nieznanych nam planet. Słowo One mogłoby sugerować, że mamy do czynienia z jakimś zaplanowanym cyklem. No cóż, z cyklem to może nie, ale nie wykluczam, że jeszcze parę innych takich krajobrazów w ciągu mojego życia stworzę, w sumie tyle planet jest w kosmosie...
Swoją drogą, może lepszym określeniem dla tego rodzaju muzyki byłby obiekt dźwiękowy – Sound Object. Zresztą w przypadku dzisiejszego koncertu oba tytuły – czy to Soundscape, czy też Sound-Object – są trochę nieadekwatne do sytuacji, gdyż dochodzi jeszcze warstwa wizualna, zrealizowana przez mojego dobrego przyjaciela, artystę wideo Bertholda Gantnera. W każdym razie to już nie będzie tylko i wyłącznie dźwiękowy krajobraz/obiekt. Stąd może lepszym tytułem byłby Abstract-Object One.
Ja się bardzo cieszę, że poprzez ten koncert odnowiłem mój kontakt z Bertholdem. W tej chwili planujemy dalszą wspólną pracę, gdzie nastąpi odwrócenie sytuacji: najpierw powstanie warstwa wizualna,
a potem muzyczna. Ponadto chcemy wykorzystać możliwości tworzenia na żywo, zarówno warstwy dźwiękowej, jak i wizualnej.
Michał Talma-Sutt