HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Ewa Trębacz

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1973 w Krakowie. Studiowała kompozycję na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Bogusława Schaeffera (dyplom
w roku 1999) oraz informatykę na Akademii Ekonomicznej w Krakowie (dyplom w 2000). Od 2000 r. mieszka w Stanach Zjednoczonych (Seattle). Obecnie jest słuchaczką studiów doktoranckich na University of Washington w Seattle, gdzie studiuje kompozycję w klasie Richarda Karpena. Jednocześnie pracuje jako asystent w Center for Digital Arts and Experimental Media na tej samej uczelni.
W 1997 r. otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1999 r. Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Jest współzałożycielką Stowarzyszenia Artystycznego apeiron, organizacji, która – reprezentując artystów młodego pokolenia, związanych głównie ze środowiskiem krakowskim – miała na celu promocję nowej sztuki i nawiązanie twórczej współpracy pomiędzy młodymi artystami europejskimi (działalność Stowarzyszenia obejmowała lata 1997–2000).
W latach 1998–2000 współpracowała ze Studiem Filmów Animowanych krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, komponując muzykę do filmów studenckich (w tym dwóch prac dyplomowych). Jej kompozycje były wykonywane w Polsce, Austrii, Niemczech, Holandii i Stanach Zjednoczonych.

Spinning Zone
Chciałabym traktować muzykę jako specjalistyczne narzędzie do manipulowania czasem. W rzeczywistości jednak pozwala ona jedynie na manipulację ludzką ułomną percepcją czasu, ale to i tak wystarczająco dużo. Czas jest bezwzględną determinantą, ale muzyka daje choćby nikły pozór kontroli nad jego cząstką. Spinning Zone jest moją kolejną próbą przejęcia takiej iluzorycznej kontroli, będąc jednocześnie studium przemiany i ruchu.
Słuchacz może śledzić różne przejawy i natężenia ruchu w wielu przenikających się warstwach – jak powolne, pozornie statyczne masy dźwiękowe czy cyrkulacyjny ruch wielu drobnych motywów, oscylujących wokół pewnego abstrakcyjnego centrum. Pracując nad Spinning Zone niemal wyobraziłam sobie rodzaj czarnej dziury, wirującej wokół własnej osi i pożerającej czas – czas ludzkiej percepcji. Dźwięk elektroniczny to dźwięk ciągły o niestabilnej wysokości i subtelnych zmianach barwy. Rola instrumentów perkusyjnych polega przede wszystkim na przerywaniu ciągłości tej warstwy i kontrapunktowaniu wybranych zdarzeń dźwiękowych. Perkusyjne ?eksplozje” to jakby punkty odniesienia w czasie. Partia perkusji przypomina niekiedy ukryte wewnętrzne źródło energii, wprawiające w oscylacyjny ruch masy elektronicznego dźwięku. Ruch ten ulega kumulacji i prowadzi do dwóch kulminacyjnych ?eksplozji” – mniej więcej w połowie utworu
i niemal symetrycznie pod jego koniec, tuż przed epilogiem. Osie symetrii widoczne są niemal we wszystkich aspektach utworu, również w jego konstrukcji formalnej.

Spinning Zone zrealizowałam w Center for Digital Arts and Experimental Media na University of Washington w Seattle. Podczas dzisiejszego koncertu wykonana zostanie skrócona wersja utworu.
Ewa Trębacz