|
ur. 1973 w Krakowie. Studiowała kompozycję na
Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Bogusława Schaeffera (dyplom
w roku 1999) oraz informatykę na Akademii Ekonomicznej w Krakowie (dyplom
w 2000). Od 2000 r. mieszka w Stanach Zjednoczonych (Seattle). Obecnie
jest słuchaczką studiów doktoranckich na University of Washington w
Seattle, gdzie studiuje kompozycję w klasie Richarda Karpena. Jednocześnie
pracuje jako asystent w Center for Digital Arts and Experimental Media na
tej samej uczelni.
W 1997 r. otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1999 r.
Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Jest współzałożycielką
Stowarzyszenia Artystycznego apeiron, organizacji, która –
reprezentując artystów młodego pokolenia, związanych głównie ze środowiskiem
krakowskim – miała na celu promocję nowej sztuki i nawiązanie twórczej
współpracy pomiędzy młodymi artystami europejskimi (działalność
Stowarzyszenia obejmowała lata 1997–2000).
W latach 1998–2000 współpracowała ze Studiem Filmów Animowanych
krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, komponując muzykę do filmów
studenckich (w tym dwóch prac dyplomowych). Jej kompozycje były
wykonywane w Polsce, Austrii, Niemczech, Holandii i Stanach Zjednoczonych.
Spinning Zone
Chciałabym traktować muzykę jako specjalistyczne narzędzie do
manipulowania czasem. W rzeczywistości jednak pozwala ona jedynie na
manipulację ludzką ułomną percepcją czasu, ale to i tak wystarczająco
dużo. Czas jest bezwzględną determinantą, ale muzyka daje choćby nikły
pozór kontroli nad jego cząstką. Spinning Zone jest moją kolejną próbą
przejęcia takiej iluzorycznej kontroli, będąc jednocześnie studium
przemiany i ruchu.
Słuchacz może śledzić różne przejawy i natężenia ruchu w wielu
przenikających się warstwach – jak powolne, pozornie statyczne
masy dźwiękowe czy cyrkulacyjny ruch wielu drobnych motywów, oscylujących
wokół pewnego abstrakcyjnego centrum. Pracując nad Spinning Zone niemal
wyobraziłam sobie rodzaj czarnej dziury, wirującej wokół własnej osi
i pożerającej czas – czas ludzkiej percepcji. Dźwięk
elektroniczny to dźwięk ciągły o niestabilnej wysokości i subtelnych
zmianach barwy. Rola instrumentów perkusyjnych polega przede wszystkim na
przerywaniu ciągłości tej warstwy i kontrapunktowaniu wybranych zdarzeń
dźwiękowych. Perkusyjne ?eksplozje” to jakby punkty odniesienia w
czasie. Partia perkusji przypomina niekiedy ukryte wewnętrzne źródło
energii, wprawiające w oscylacyjny ruch masy elektronicznego dźwięku.
Ruch ten ulega kumulacji i prowadzi do dwóch kulminacyjnych
?eksplozji” – mniej więcej w połowie utworu
i niemal symetrycznie pod jego koniec, tuż przed epilogiem. Osie symetrii
widoczne są niemal we wszystkich aspektach utworu, również w jego
konstrukcji formalnej.
Spinning Zone zrealizowałam w Center for Digital Arts
and Experimental Media na University of Washington w Seattle. Podczas
dzisiejszego koncertu wykonana zostanie skrócona wersja utworu.
Ewa Trębacz
|