Luciano Berio |
|
ur. 1925 w Oneglia (Włochy), zm.27.05. 2003 w Rzymie.
Studiował u Giulio Paribeniego i Giorgio Ghediniego w mediolańskim
Conser-vatorio di Musica Giuseppe Verdi. W 1953 r. wspólnie z Bruno
Maderną założył w Mediolanie Studio di Fonologia Musicale della rai,
którego pracami kierował do 1961 r. W 1956 r. założył czasopismo ?Incontri
Musicali” i do 1960 r. kierował akcją koncertową pod tą samą
nazwą. Nauczał kompozycji w Stanach Zjednoczonych i Europie: prowadził
kursy m.in. w Tanglewood (1960,1982), Dartington Summer School of Music
(1961, 1962), Mills College w Oakland (1962), w Darmstadcie, Kolonii, na
Universytecie Harvarda oraz, od 1965 do 1972, w Juilliard School of Music
w Nowym Jorku. Jest twórcą Juilliard Ensemble. W latach 1974–1979
blisko współpracował z Pierrem Boulezem w paryskim ircam-ie, w 1987 r.
założył Centro Tempo Reale di Firenze. W 1980 r. tytuł doktora honoris
causa nadał mu City University of London. Ostatnie lata życia artysty to
niekończące się pasmo nagród i odznaczeń: w 1989 r. otrzymał nagrodę
muzyczną im. Ernsta von Siemensa, a w 1991 r. nagrodę Fundacji Wolfa w
Jerozolimie. W 1995 r. uhonorowany został nagrodą Złotego Lwa Ważniejsze utwory (od 1980): Entrata na orkiestrę (1980), Corale na skrzypce, smyczki i dwa rogi (1981), Accordo per quattro grupi di bande (1981), Duo, teatr wyobraźni na baryton, dwoje skrzypiec, chór mieszany i orkiestrę (1982), Requies na orkiestrę (1983–84), Voci na altówkę i dwie grupy instrumentalne (1984), Brahms/Berio: Opus 120 Nr. 1 na klarnet lub altówkę i orkiestrę (1984–86), Naturale, balet (1985–86), Ricorrenze na kwintet dęty (1985–87), Kwartet smyczkowy (1986–90), Formazioni na orkiestrę (1986), Sequenze I – XI, utwory solowe dla różnych wykonawców (1958–88), Concerto II (Echoing Curves) na fortepian i dwie grupy instrumentalne (1988), Ofanim na dwie grupy instrumentalne, dwa chóry dziecięce, głos żeński i muzyczny system komputerowy w czasie rzeczywistym (1988), Canticum Novissimi Testamenti (Ballata) na chór mieszany a cappella (1988; część II na 4 głosy solowe, 4 klarnety i kwartet saksofonowy – 1989), Schubert/Berio: Rendering na orkiestrę (1989), psy na kontrabas (1989), Verdi/Berio: 8 Romanze na tenor i orkiestrę (1990), Leaf na fortepian (1990), Brin na fortepian (1990), Continuo na orkiestrę (1991), Notturno (Quartetto III) na kwartet smyczkowy (1993; wersja na orkiestrę smyczkową 1995), Compass, balet (1995), Sequenza XII na fagot (1995), Sequenza XIII na fagot (1995), kolod (Chemins VI) na trąbkę i orkiestrę kameralną (1996), Outis, opera (1996), Récit (Chemins VII) na saksofon altowy i orkiestrę (1996), Ekphrasis (Continuo II) na orkiestrę (1997), Alternatim, koncert podwójny na klarnet, altówkę i orkiestrę (1997), Glosse na kwartet smyczkowy (1997), Korót na 8 wiolonczel (1998), Cronaca del Luogo, akcja muzyczna (1998–99), Solo na puzon i orkiestrę (1999), Stanze na baryton, trzy chóry męskie i orkiestrę (2003). Voci (Folk Songs II) equenza III (1966) jest sceniczną kompozycją na głos.
Jakkolwiek give me a few words for a woman Sequenza III jest dedykowana Cathy Berberian.
|