HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Włodzimierz Kotoński

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. w 1925 w Warszawie, utożsamiany z polską awangardą muzyczną lat 50. i 60. Profesor kompozycji i kierownik studia muzyki komputerowej Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie (od 1995 – emerytowany), wychowawca wielu polskich kompozytorów. Guest professor w uczelniach Sztokholmu (1971), Buffalo (1978), Los Angeles (1982), Jerozolimy (1990) i Seulu (1994–95).
Autor pierwszego w Polsce utworu elektronicznego – Etiudy na jedno uderzenie w talerz (1959). Realizował kompozycje w studiach muzyki elektronicznej w Paryżu, Bourges, Sztokholmie, Fryburgu i Buffalo.
Opublikował m.in. prace: Muzyka elektroniczna (1989 i 2002), Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze (wyd. 1: 1963; tłumaczone na niemiecki, węgierski i ukraiński) oraz Leksykon współczesnej perkusji (1999).
W latach 1974–75 był Naczelnym Redaktorem Muzycznym Polskiego Radia, 1983–89 – prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej i jednym ze współtwórców Wakacyjnych Kursów dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu.
Kotoński jest laureatem dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1976), Nagrody I stopnia Ministra Kultury i Sztuki (dwukrotnie: w 1989 i 2000) oraz ?Prix Magisterium” w Bourges (1998).

Ważniejsze utwory (od 1980): Pieśń jesienna na klawesyn i taśmę (1981), Terra incognita na orkiestrę (1984), Sceny liryczne na 9 instrumentów (1986), Tlaloc na klawesyn i perkusję (1987), Ptaki na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1987), Bucolica na flet solo (1989), La gioia na orkiestrę smyczkową (1991), Podróż zimowa na zespół kameralny i taśmę (1995), Symfonia
nr 1 (1995), Koncert na skrzypce i orkiestrę (1996), Sekstet na kwintet dęty i fortepian (1998), Northern Lights (Aurora Borealis) na klawesyn amplifikowany i warstwę elektroniczną (1998), Zmienne struktury na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (2000), Symfonia nr 2 (2001), I Kwartet smyczkowy (2002), Wilanowskie pejzaże na kwartet smyczkowy i flet (2002); utwory elektroniczne: Etiuda konkretna na jedno uderzenie w talerz (1959), Mikrostruktury (1963), alea (1970), Eurydice (1970), Les ailes (Skrzydła, 1973), Zatarty ślad (1982), Antiphonae (1989), Tierra caliente (1992), Concerto per clarinetto
e orchestra (2002/2003).

Concerto per clarinetto e orchestra napisałem na przełomie lat 2002–2003. Jest on po części wynikiem moich wcześniejszych doświadczeń z klarnetem na polu muzyki kameralnej (Pour quatre, Pełnia lata, Zmienne struktury), a po części fascynacji jego bogactwem, które chyba nie ma sobie równych wśród instrumentów dętych drewnianych. Wielką pomocą był mi też bliski kontakt i współpraca z moim wychowankiem w dziedzinie kompozycji, a zarazem świetnym klarnecistą Pawłem Mykietynem, którego pomoc w zrozumieniu techniki gry i zróżnicowania brzmień tego instrumentu wielce się przyczyniła do ostatecznego kształtu partytury.
Koncert ma klasyczną budowę trzyczęściową. Najważniejsza i najbardziej rozbudowana jest część pierwsza, utrzymana w formie allegra sonatowego z wolniejszym wstępem i wolniejszą również kodą, będącą w dużej części lustrzanym odbiciem wstępu. Druga część, kantylenowa, oparta jest na dialogu między wąskim, ruchomym klasterem smyczków a instrumentem solowym, którego partia plasuje się raz poniżej, raz powyżej warstwy smyczkowej. Część III to finał oparty na szybkich przebiegach szesnastkowych, w których klarnet dialoguje z biegnikami instrumentów orkiestry.
Czasy trwania mają się do siebie w przybliżeniu jak 1:0,62, co odpowiada stosunkowi tzw. złotego podziału. Są tak wyważone,
że każda kolejna część jest krótsza od poprzedniej.

Koncert powstał przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury ze środków Funduszu Popierania Twórczości.
Włodzimierz Kotoński