|
ur. 1948 w Villach (Austria), mieszka w Salzburgu.
Kształcił się
w Mozarteum (kontrabas, gitara, live electronics i kompozycja),
kilkakrotnie uczestniczył w międzynarodowych kursach nowej muzyki w
Darmstadcie i Kolonii. Dwukrotnie został laureatem nagrody
kompozytorskiej Ministerstwa Kultury Austrii (1976 i 1988).
Ważniejsze utwory i instalacje muzyczne: Realtime
(1989), Eisklang (1991), Der Eisenhammer (1992), Identitäten (1995),
autoerotico stomp (1998), Elettrico (1999), Klangplatz (2000).
Ważniejsze kompozycje sceniczne: Die Lustpende (1995), The Wall of
Jericho (1996), Schnee und Todt (2002).
Termin String-Art odnosi się zarówno do moich projektów,
jak
i pomysłów wykonawczych, dotyczących wibracji strun. Jest to źródło
możliwości niezwykle interesujących wariacji. Od dłuższego już czasu
staram się unikać konwencjonalnego sposobu pobudzania strun. Tak więc
String-Art oparta jest na: (a) wibracjach elektrycznych, (b) wibrujących
cewkach, utrzymujących struny w ciągłym drganiu, (c) pobudzeniach
elektrycznych przez przystawki elektromagnetyczne.
Głównym źródłem dźwięków są dwie wiszące gitary elektryczne
mojej własnej konstrukcji oraz zaprojektowane przeze mnie ostatnio
elektro-polichordy (trzy, z tego dwa leżące, jeden wiszący).
Brzmienie strun jest z reguły wzbogacane elektronicznie.
Klangplatz to instalacja koncertowa na pięć
strunowych instrumentów elektrycznych i modulację elektroniczną.
Instalacja opiera się na brzmieniu ciągłym i ciągłej stymulacji.
Podstawowymi elementami instalacji są: 1) trzy elektro-polichordy –
dwa stojące (ok. 180 cm wysokości) i jeden leżący (długość ok. 160
cm), zrobione z metalowych tub na bazie techniki gitarowej
(elektronicznej), 2) dwie gitary elektryczne mojej konstrukcji.
Pole dźwiękowe jest kontrolowane przez jednego wykonawcę. Stymulatory
powodują, że struny są w stanie ciągłej wibracji. Podczas wykonania
stymulatory będą zamieniane i przesuwane. Źródłem dźwięków jest
impuls bezpośredni z elektrycznej cewki znajdującej się ponad przystawką.
Dodatkowo drga również płaszczyzna instrumentu dzięki magnetycznemu
polu samej przystawki.
Rzeczywista ?ściana” dźwięków jest rezultatem modulacji
elektronicznej instrumentów strunowych. Dla każdego instrumentu
zarezerwowanych jest 16 różnych wariacji. Podczas wykonania operator
dokonuje wyboru wariacji. W tym przypadku operator nie jest już muzykiem,
lecz organizatorem dźwięku (sound organizer).
Proces strukturalny, muzyczny nie ma charakteru punktowego, lecz bazuje na
ruchach mas, na ich powierzchni. Dlatego też prezentacja wizualna robi
wrażenie powolnej.
Werner Raditschnig
|