HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Marco Stroppa

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1959 w Wiedniu, należy do pierwszej generacji kompozytorów włoskich, którzy zetknęli się z komputerem już w czasie studiów, traktując go później na równi z instrumentami tradycyjnymi jako naturalne narzędzie w procesie kompozycji. Studiował w konserwatoriach w Veronie, Mediolanie i Wenecji (1980–83), uzyskując dyplom w zakresie gry na fortepianie (u Laury Palmieri), muzyki
i dyrygentury chóralnej oraz kompozycji (u Guida Begala, Renato Dionisiego i Azio Corghiego) i muzyki komputerowej (u Alvise’a Vidolina). W latach 1984–86 jako stypendysta Fullbrighta studiował muzykę komputerową, informatykę i psychologię kognitywną
w Media Laboratory w Instytucie Technologicznym w Massachusetts, pod kierunkiem Barry’ego Vercoe. W 1982 r. na zaproszenie Pierre’a Bouleza rozpoczął pracę w ircam-ie, gdzie w latach 1987–90 piastował funkcję dyrektora Departamentu Badań Muzycznych. Od tej pory Stroppa mieszka w Paryżu, a nieprzerwany kontakt z ircam-em nadał znaczący kształt jego muzycznemu doświadczeniu i jego podejściu do muzyki komputerowej, uwidaczniający się w syntezie nowych materiałów brzmieniowych i kompozycjach powstających przy udziale komputera.
Jego utwory przeznaczone są zarówno na instrumenty akustyczne, jak i na nowe media, często pisze cykle (zwane przez niego ?modułami”), skupiające się na eksploracji konkretnego projektu twórczego – jak np. seria koncertów na jeden instrument i orkiestrę (lub zespół) rozmieszczoną przestrzennie, inspirowana poematami W. B. Yeatsa, cykl utworów na instrument solo z ?kameralną” muzyką elektroniczną, inspirowany poematami e.e. cummingsa, czy utworów na fortepian solo (łącznie trwający prawie dwie godziny) i in.
Jego głębokie zainteresowanie brzmieniem i przestrzenią uwidacznia się w nietypowych ustawieniach instrumentów na scenie oraz budowaniu dramaturgii przestrzennej.
Stroppa jest laureatem wielu nagród, m.in. Kompositionpreis der 1996 Salzburger Osterfestspiele, Prix Italia 1992 (wyróżnienie specjalne) oraz ascap Prize w Stanach Zjednoczonych (1985). Jego muzyka jest regularnie wykonywana na wszystkich większych festiwalach w Europie, Ameryce, Australii i Japonii, jak np. Salzburger Festspiele, Donaueschingen, Festival d’Automne ą Paris, ?Cité de la Musique”, South Bank Festival, Budapest Spring Festival i Blossom Festival w Cleveland.
Opublikował ponad dwadzieścia artykułów na temat własnych poszukiwań muzycznych i naukowych, wielokrotnie dawał gościnne wykłady w Europie, Ameryce i Japonii. W 1987 r. rozpoczął prowadzenie kursu kompozytorskiego podczas Międzynarodowego Festiwalu Bartókowskiego w Szombathély na Węgrzech, gdzie wykładał aż do 1999 r., kiedy to jako pierwszy kompozytor włoski otrzymał posadę profesora kompozycji Musikhochschule w Stuttgarcie, będąc następcą Helmuta Lachenmanna na tym stanowisku, oraz w Conser-vatoire National Supérieur w Paryżu, gdzie objął klasę po zmarłym Gérardzie Griseyu.

Ważniejsze utwory: Traiettoria na fortepian i komputer (1982–84), Spirali na kwartet smyczkowy ustawiony przestrzennie (1988–89), Hiranyaloka na wielką orkiestrę (1993–94), Proemio, opera radiowa (1990), Miniature Estrose, 1st Book na fortepian (1991–95),
in cielo in terra in mare, opera radiowa (1992), Un Segno nello Spazio na kwartet smyczkowy (1992), Upon a Blade of Grass na fortepian i wielką orkiestrę (1995–96), Zwielicht na kontrabas, dwóch perkusistów, elektronikę i projekcję dźwiękową 13-D (1995–98), little i na flet i ?kameralną elektronikę” (1996), From Needle’s Eye na puzon, podwójny kwintet i perkusję (1996–99), And one by one we drop away na wiolonczelę solo
i trzy grupy instrumentalne (1999–2001), Cantilena na trzy grupy chóralne (2001), Ay, there’s the rub na wiolonczelę solo (2001), Koncert na trzy akordeony i trzy grupy orkiestrowe (w przygotowaniu, zamówienie wdr Radio w Kolonii, premiera: sezon 2003/4), Koncert na trąbkę i orkiestrę
(w przygotowaniu, zamówienie brd Radio w Monachium, premiera: sezon 2004/5).

little i zostało zamówione przez festiwal ?Octobre en Normandie”
w Rouen. Źródłem inspiracji był dla mnie pięćdziesiąty drugi z 73 poematów e.e. cummingsa:

who are you, little i

(five or six years old)
peering from some high

window; at the gold

of november sunset

(and feeling:that if day
has to become night

this is a beautiful way).

Kompozycja jest częścią cyklu, w którym koncentruję się na pojęciu ?elektroniki kameralnej”. Celem jest stworzenie rodzaju intymnej, poetyckiej relacji między instrumentem solowym i inną, niewidoczną obecnością wyimaginowanego instrumentu-partnera. Flecista i dwa elektroniczne źródła dźwięku tworzą więc rodzaj wirtualnego tria.
Architektonika little i odwołuje się do swobodnej formy łukowej w pięciu częściach o zmiennej fakturze i tempach. W każdej części artykulacja dźwięków fletowych jest inna: od zwyczajnych po wielodźwięki, od infleksji mikrotonalnych i glissand do dźwięków perkusyjnych.
Specjalne znaczenie ma rozmieszczenie przestrzenne źródeł dźwięku (pięć głośników i flecista, usytuowany na zmianę w czterech różnych miejscach). Jest ono tak pomyślane, aby zarówno flet akustyczny, jak jego amplifikacje, a także dźwięki elektroniczne generowały różne rodzaje przestrzennych modeli: echa, zwielokrotnienia, kombinacje figur dwu- i trójwymiarowych i in. Chodzi również o to, by każda z części miała swą specyficzną barwę.
Np. w III części flecista stoi po prawej stronie estrady, natomiast amplifikacja wydobywanych przez niego cichych brzmień perkusyjnych dochodzi ze strony lewej.
Materiał elektroniczny utworu jest bardzo prosty, składa się z nagranych i przetwarzanych dźwięków fletowych, niekiedy zmiksowanych z innymi dźwiękami, powstałymi na drodze syntezy cyfrowej. Wyprodukowałem go w moim prywatnym studiu, ale latem 2003 r., mając do dyspozycji znacznie bardziej zaawansowane środki technologiczne, opracowałem całkowicie na nowo.
Czas trwania utworu: ok. 22’
Marco Stroppa