kompozytor i współtwórca instalacji
multimedialnych, wielokrotnie nagradzany na konkursach krajowych i
międzynarodowych.
W 1997 r. otrzymał Premio Erato, przyznawaną przez Ministerstwo
Spraw Zagranicznych Włoch; w 1998 – Nagrodę Guggenheimów za
instalację multimedialną La Torre delle Trilogie. Jego kompozycje
wykonywane są przez renomowanych muzyków i zespoły (m.in. Neue
Vokalsolisten Stuttgart, Ensemble Avantgarde-Leipzig, Cambridge New
Music Players, Juilliard Ensemble, Alter Ego Ensemble, Orchestra
Sinfonica dell'Emilia Romagna, Teatro alla Scala w Mediolanie),
prezentowane i zamawiane przez najważniejsze krajowe i zagraniczne
festiwale nowej muzyki, jak ?Synth?se” w Bourges, ?Archipel”
w Genewie, ?Audiobox” (rai), ?Nuova Consonanza” w
Rzymie, ?Spaziomusica” w Cagliari, Video-Art w Locarno,
Festiwal ?L'Europe Acousmatique” w Lyonie, ?Aterforum” w
Bonn, ?Sonambiente”
w Berlinie i w. in. Operę che-Cambiare la prosa del Mondo, z
tekstami m.in. Che Guevary, kompozytor napisał na zamówienie
festiwalu nowej muzyki w Hawanie, gdzie miała swą prapremierę.
Instalacja dźwiękowa La Voce di Petrouschka eksponowana jest stale
w Międzynarodowym Muzeum Lalek w Palermo.
Współpracował kilkakrotnie z artystą wideo Mario Sasso. Ich wspólna
wideo-kompozycja Footprint została w 1990 r. nagrodzona Prix Ars
Electronica w Linzu; inne wspólne projekty to: Le Cittą continue/La
stanza di Vertov (prezentacja na ?Sonambiente”, Berlin 1996),
Omaggio a Giacomo Leopardi (?Quadriennale”, Rzym 1999) i La
Torre delle Trilogie (eksponowany w największych muzeach oraz na
expo 2000
w Hanowerze). W 1994 r. Nicola Sani, Daniele Abbado i Roberto And?
otrzymali specjalną wzmiankę jury Prix Italia w Turynie za utwór
Frammenti sull'Apocalisse.
Sani kierował sekcją muzyczną Festiwalu ?Arte Elettronica”
w Camerino oraz sekcją Sztuki Elektronicznej Festiwalu ?RomaEuropa”.
Obecnie zasiada w radzie artystycznej iuc-Istituzione Universitaria
dei Concerti di Roma (University Concerts Institution), jest
konsultantem artystycznym ?Musica per Roma” – kompanii
prowadzącej nowe Audytorium Rzym oraz dyrektorem artystycznym rządowego
projektu sonora (promocja nowej muzyki włoskiej za granicą).
Od 1990 r. współpracuje z rai; publikuje w periodykach ?Musica/Realtą”
i ?Diario”, a także w dzienniku ?L’Unitą”. Wydał
prace: Informatica: Musica/Industria i Musica Espansa (z Francesco
Galante). Prowadził warsztaty i klasy mistrzowskie, gościnnie wykładał
w różnych uczelniach krajowych i zagranicznych, był jurorem międzynarodowych
konkursów kompozytorskich.
Ważniejsze utwory: Tendenze na taśmę (1987),
che-Cambiare la prosa del Mondo opera na głosy i taśmę do tekstów
Che Guevary
i poetów różnych epok (1989), Footprint na taśmę – muzyka
do wideo Mario Sasso (1990), The Waste Land – La Terra
Desolata, opera radiowa na głosy i taśmę do tekstów T. S. Eliota
i własnych (1992), Energia na
8-kanałową taśmę – muzyka do performance’u
multimedialnego, prezentowanego z obrazami filmowymi M. Antonioniego
w Pawilonie Włoskim na expo 1992 w Sewilli; Oltre Oltre,
koncert-oratorium na głos, taśmę i live electronics (z Marią
Monti
i L. Spagnolettim; 1993), Le Cittą Continue (La stanza di Vertov)
na taśmę – muzyka do instalacji multimedialnej, z Mario
Sasso (1993–95); L'Incarico e il Fine, opera na głos recytujący,
smyczki, perkusję, chór 8-głosowy, taśmę i live-ele-ctronics;
libretto: Luigi Pestalozza (1994); Frammenti sull'Apocalisse, opera
na głosy recytujące, solistów, taśmę
i live-electronics, teksty: Roberto And?; (1994–1995); Les
Jours de la Lumi?re Fragile na taśmę; kompozycja na dźwięki
syntezowane cyfrowo (1994); Il Novo Canto na sopran i zespół
(1994); Non pot? mai sfiorire na sopran i taśmę do tekstów Pier
Paolo Pasoliniego (1995);
Le corde di un tempo na cztery gitary (1995); In Stiller ewiger
Klarheit na zespół i live-electronics do tekstów Hölderlina
(1995); Wasser-
erinnerungen na flet basowy i 8-kanałową taśmę cyfrową (1996);
Dove arrivano le nuvole piĚ vaste na flet prosty kontrabasowy, live
electronics
i taśmę (1996); Un canto dell'Isola na skrzypce solo (1996);
Spargimento, opera taneczna na zespół, 4 perkusistów i chór, do
libretta Erriego De Luca (1997); A time for the evening na klarnet,
skrzypce, wiolonczelę
i fortepian (1997); Non tutte le isole hanno intorno il mare, trzyczęściowy
cykl na instrumenty solowe (altówka, harfa i klarnet basowy)
i 8-kanałową taśmę cyfrową (1997); Concetto Spaziale, Attese na
fortepian i taśmę (1997); Come una specie di infinito na
wiolonczelę i fortepian (1997); Adagio Moss na perkusję, głos i
taśmę (1998); Lo soffia il cielo na dwie tuby i 8-kanałową taśmę
cyfrową (1998); Crepuscoli del divenire na orkiestrę (1998); I
binari del tempo na flet i taśmę (1998); Il Gioco dei Mostri,
opera dziecięca (1999): In chiave d'autunno na trzy fagoty i
kontrafagot (1999); Al di lą dei miei uragani na akordeon i taśmę
cyfrową 8-kanałową (2003); Windstille na flet kontrabasowy,
organy i taśmę cyfrową 8-kanałową (1999); Voices beyond the
edge na głos basowy solo
i taśmę 8-kanałową (1999); Terra na perkusję i taśmę 8-kanałową
(2000); Voci Controvento na pięć głosów (2000), Verso un altro
occidente na flet, klarnet, altówkę, fortepian i perkusję (2001),
Deshabiller le silence ma taśmę do tekstów Andrzeja Wirtha
(2001), Passagen im Gegenlicht na orkiestrę i chór dziecięcy
(2003).
I binari del tempo (Tracks of time, 1998).
Podstawą utworu są brzmienia wdmuchiwane oraz powstające w wyniku
uderzania. Pochodzą one
z materiału dźwiękowego, wydobywanego z różnych rodzajów fletu
przez flecistę włoskiego Manuela Zurrię. Nagrane dźwięki zostały
następnie poddane przetworzeniom przy pomocy cyfrowych procesorów
i technik edycyjnych w Studiach grm w Paryżu.
Naturalny rytm pulsu (bicia serca) flecisty, wychwycony przypadkiem
wśród nagranych brzmień fletowych, towarzyszy organizacji czasu
muzycznego w utworze.
Flet traci swą szczególną naturę instrumentu monodycznego, stając
się generatorem wielopiętrowych figur brzmieniowych. Nie słychać
tradycyjnych dźwięków fletu, można za to odbierać ich
transfiguracje w uniwersum brzmień uzyskanych dzięki technologii
cyfrowej, umieszczonych w środowisku brzmieniowym, gdzie przewagę
mają brzmienia wdmuchiwane – zarówno skomplikowane, jak i
proste, surowe.
W tym dramacie cisza jest percepcją strefy granicznej, samotności,
czynnikiem napięcia i równocześnie elementem kontrastu.
|