Fabrizio Casti |
|
ur. 1960 w Guspini (Włochy). Ukończył studia w
zakresie kompozycji eksperymentalnej w Cagliari, w klasie Franca Oppy;
studiował również muzykę elektroniczną w Wenecji, pod kierunkiem
Alvise’a Vidolina. Współpracował oraz pisał muzykę dla wielu
znanych artystów i zespołów, jak m.in. Irvine Arditti (Sottili di
luce), Carin Levine (Morbide aure dell’aria na flet solo), Oscar
Pizzo (L’ottavo Cielo na fortepian i orkiestrę, Le Rovine na
fortepian i live electronics), Arditti Trio (Sospinti oltre le mura),
Ensemble Belcanto (Come un’ombra di luna), ignm-Vocalsolisten (Di
salmastro e di terra), jak również dla orkiestry symfonicznej oraz
sinfonietty opery w Cagliari. Ważniejsze utwory: Sottili di luce na skrzypce (1994),
L’ottavo Cielo na fortepian i orkiestrę (1994), Sospinti oltre le
mura na flet lub klarnet, fortepian i skrzypce (1995), Hai un sangue, un
respiro II na sopran lub mezzosopran i taśmę (1996), Morbide aure
dell’aria na flet (1996), Come un’ombra di luna na sześć głosów
żeńskich (1997), Naer het leven na głos, perkusję, harfę, kontrabas i
live electronics (1998), Compianto sulle parole sprecate na trąbkę
(1998), Come ad attraversare gli intervalli L’apparenza reale rozwija się na planie krótkich
zazwyczaj, lecz wyrazistych gestów. Maksymalne zróżnicowanie barw
sprawia, że każdy moment ma swój własny charakter wyrazowy. Niektóre
fragmenty mają skalę dynamiki od brzmień ledwie słyszalnych do
najdzikszego fortissima. Brzmienia wahają się od najbardziej
przenikliwych do najciemniejszych i ponurych, ambitus – od
najszerszego po najwęższy. Wykorzystane są także możliwości, jakie
stwarza ruch głosów i ich najdalsze wycieczki; krótko mówiąc –
mamy do czynienia z pełną eksploatacją możliwości instrumentu. Stąd
też bierze się rozwój potencjału melodycznego, harmonicznego i
rytmicznego, zawartego w pomysłach inicjalnych. Muzyka płynie swobodnie
w przestrzeni, manifestując się poprzez formy różne bądź podobne do
siebie, ale nigdy identyczne. Jest formowana i transformowana przez figury
melodyczne, które w przypadku ciągłości barw nabierają charakteru
melodii.
|