Kompozytor i dyrygent włoski, jeden z największych
interpretatorów muzyki współczesnej; urodził się w roku 1920 w
Wenecji, zmarł w 1973 w Darmstadcie. Od dwunastego roku życia
dyrygował, zyskując sławę ?cudownego dziecka”. Kompozycję
studiował pod patronatem księżnej E. de Polignac w konserwatorium
w Rzymie (u A. Bustiniego) i w Wenecji (u Gian Francesca Malipiera).
Studia dyrygenckie odbył pod kierunkiem A. de Guarnieriego w
Sienie. W latach wojny powołany do wojska, uczestniczył w kampanii
rosyjskiej; później przyłączył się do ruchu oporu.
W 1948 r. zetknął się z Hermannem Scherchenem, który
zainteresował go techniką dodekafoniczną. Od tej chwili dzielił
swe zainteresowania między kompozycję, dyrygenturę i działalność
pedagogiczną (Darmstadt, Mediolan, Salzburg, Tanglewood, Nowy
Jork).
Odegrał zasadniczą rolę w ukształtowaniu się awangardy włoskiej
po 1945 r. W 1954 r. wspólnie z Beriem założył w Mediolanie
(przy rai) Studio di Fonologia Musicale. W latach 1957–58
prowadził kurs techniki dodekafonicznej w Mediolanie. Był silnie
związany z Darmstadtem, gdzie początkowo uczestniczył w kursach,
a potem prowadził seminaria. W 1963 r. osiedlił się tam na stałe.
W 1970 miasto przyznało mu honorowe obywatelstwo. Trzykrotnie
otrzymał Prix Italia: w 1950 i 1970 za muzykę do słuchowisk
radiowych: Il mio cuore Ź nel Sud G. Patroniego Griffiego oraz
Ritratto di Erasmo do tekstu własnego, w 1972 za ?inwencję
radiofoniczną” Ages (tekst wspólnie z G. Pressburgerem).
Ważniejsze utwory: Studi per ?Il Processo”
di Franz Kafka, muzyka sceniczna (1950), Improvvisazione I i II na
orkiestrę (1951, 1953), Sequenze
e strutture na taśmę (1954), Koncert na flet i orkiestrę (1954),
Notturno na taśmę (1955), Kwartet smyczkowy (1955), Syntaxis na taśmę
(1957), Serenata II na 11 instrumentów (1957), Continuo na taśmę
(1958), Koncert fortepianowy (1959), Dimensioni II na głos i dźwięki
elektroniczne; fonemy
H. G. Helms (1960), Don Perlimplin, opera radiowa wg F. Garcii Lorki
(1961), Serenata III na taśmę (1962), Le rire na taśmę (1964),
Hyperion, ?poezja w formie spektaklu”, tekst F. Hölderlin,
fonemy H. G. Helms (1964), Stelle per Diotima na orkiestrę (1965),
Aulodia per Lothar na obój miłosny i gitarę ad lib. (1965),
Widmung na skrzypce solo (1967), Koncert skrzypcowy (1969), Serenata
per un satellite dla 8 wykonawców (1969), PiŹce pour Ivry na
skrzypce solo (1971), Viola na altówkę (1971), Tempo libero I na
taśmę (1971), Solo na musette, obój, obój miłosny i rożek
angielski, dla jednego wykonawcy (1971), Ausstrahlung na głos żeński,
flet i obój solo, orkiestrę i taśmę (1971), Venetian Journal wg
J. Boswella na tenor, 22 instrumenty i taśmę (1972), Aura na
orkiestrę (1972), Dialodia na dwa flety lub dwa oboje (1972),
Biogramma na orkiestrę (1972), trzy koncerty na obój i orkiestrę
(1962, 1967, 1973), Grande aulodia na flet, obój i orkiestrę
(1970), Satyricon, opera, libretto wg Petroniusza (1973).
|